Belgische kroongetuige wil niet praten over Fyra

Maarten Spaargaren, Directeur Bedrijfs- en productontwikkeling NS, gisteren tijdens de openbare verhoren van de parlementaire enquetecommissie Fyra.Beeld anp

De oud-topman van de Belgische spoorwegen NMBS weigert voor de parlementaire enquêtecommissie over de geflopte Fyra te verschijnen. Dat schrijft de Belgische krant De Standaard dinsdag.

Leo Pardon vindt het 'onzinnig om te praten op basis van herinneringen'.
Pardon geldt als voormalig NMBS-directeur als een van de belangrijkste hoofdrolspelers in het onderzoek naar het debacle rondom de Fyra V250. Hij was verantwoordelijk voor de aanbesteding van de treinverbinding en de gunning aan de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda. Pardon ging in 2007 met pensioen.

De conclusies van gisteren

Komende weken spreekt de enquêtecommissie ruim tachtig mensen die betrokken zijn geweest bij de Fyra. Nederlanders die zijn opgeroepen moeten verplicht meewerken, maar buitenlanders hoeven dat niet.

Ralph Pans, tussen 1998 en 2002 de hoogste ambtenaar op het ministerie van Verkeer en Waterstaat, vertelde gisteren aan de commissie dat de toenmalige minister van Verkeer, Tineke Netelenbos, zich tot het uiterste heeft verzet tegen openbare aanbesteding van het vervoer op de hogesnelheidslijn HSL-Zuid. Zij wilde het vervoer gunnen aan een combinatie van NS, KLM en Schiphol, maar dat stuitte in het kabinet op grote weerstand. Uiteindelijke besloot premier Wim Kok om door te gaan op de al ingezette koers: openbaar aanbesteden.

Volgens Pans schetste hoe de NS zijn hand overspeelde. "Hun bod was niet realistischj. Het voldeed op geen enkele wijze aan de uitgangspunten."

Vervolgens was de beurt aan Maarten Spaargaren, die namens de NS bij de aanbesteding was betrokken. Hij blijft erbij dat dit plan het beste was voor de reizigers.

Veel geld
Door de openbare aanbesteding draaide het er op uit dat meerdere bedrijven zich konden melden voor het treinvervoer op de hogesnelheidslijn. De NS bood 178 miljoen euro per jaar om de Fyra te mogen laten rijden. Pans zei dat veel geld te vinden, omdat het minimumbedrag op 100 miljoen euro lag en twee concurrenten veel minder boden.

Volgens Spaargaren ging de NS zover omdat het ministerie bij de beoordeling van de biedingen voornamelijk naar geld keek. Genoeg zitplaatsen voor de reizigers en schappelijke tarieven schoten erbij in. Met het bod dat de NS deed zou een treinkaartje voor de Fyra tot 60 procent duurder zijn dan een normaal kaartje. De NS maakte zich daar zorgen over, maar ging ervan uit dat de tarieven wel weer omlaag zouden kunnen als de opdracht eenmaal binnen was.

Voorzitter Arriën Kruyt van reizigersvereniging Rover was gisteren als eerste aan de beurt en volgens hem mikte de NS te veel op de bovenkant van de markt, terwijl het beter zou zijn ook te kijken naar reizigers die minder geld overhebben voor een snelle verbinding.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden