Belgische Kamerleden willen het liefst de oude Beneluxtrein terug

BRUSSEL - Eindelijk van AnsaldoBreda af. Marc Descheemaecker is blij. De directeur van de NMBS, de Belgische tegenhanger van de NS, zag vanaf het begin, in 2000, niets in de Italiaanse fabrikant die nog nooit een hogesnelheidstrein had gemaakt. En toch moest hij er treinen kopen: eerst elf, later maar drie, die tot zijn geluk nog niet zijn geleverd. Vrijdag stuurde hij een opzegbrief naar Napels, gisteren legde hij de Belgische Kamercommissie Infrastructuur uit waarom.

Niet dat de Kamerleden het hem lastig maakten. Het spoeddebat waarvoor Descheemaecker en minister Labille van overheidsbedrijven waren opgetrommeld heette weliswaar 'gedachtenwisseling over het Fyra-debacle', maar de politici bleken vooral benieuwd hoe het nu verder moet met de spoorverbinding naar Nederland. Natuurlijk werd er wat gemord. Veel Kamerleden vonden het onbegrijpelijk dat de Fyra überhaupt enkele weken over Belgisch spoor heeft gereden. Hoe konden de minister en de spoordirecteur volhouden dat de veiligheid van passagiers niet in gevaar was? Maar ze lieten zich gewillig sussen dat het vooral de betrouwbaarheid was waar het bij de Fyra aan schortte.

Het liefst willen de Belgen de vertrouwde Beneluxlijn terug, die op 9 december werd gestopt toen de Fyra ging rijden. De wrevel dat "een publieke voorziening werd afgeschaft ten gunste van een commerciële activiteit" is hoog. Maar volgens de NMBS-topman is terugkeer naar de klassieke Beneluxtrein geen reële optie. Toen de trein tussen Brussel en Den Haag nog dagelijks zestien keer heen en weer reed, was de bezettingsgraad slecht, soms slechts 10 procent. Het was dus een gesubsidieerde trein, aldus Descheemaecker.

Sinds de trein na het vastlopen van de Fyra als noodoplossing is teruggehaald, rijdt-ie nog acht keer per dag, met een gemiddelde bezetting van 60 procent. Op vrijdagmiddag is dat zelfs 80 procent. De NMBS ziet verhoging tot twaalf ritten per dag nog wel zitten. Daarnaast moet worden gekeken naar alternatieven, meent Descheemaecker. Met een trein van Eindhoven via Tilburg en Breda naar Antwerpen zou ook een Nederlandse wens worden vervuld. Intussen moeten extra ritten van de Franse Thalys en het doortrekken van de Eurostar vanuit Londen het gat vullen dat door het schrappen van de Fyra is ontstaan. Volgens Descheemaecker is zowel de Belgische als de Nederlandse reizigersorganisatie positief over deze plannen.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden