Belgische bands zijn  gewoon beter

In België wordt betere muziek gemaakt dan in Nederland. Echt waar. Tenminste, volgens de Antwerpse platenbaas Yves Vaes. En misschien ook wel volgens het Bredase poppodium Mezz, waar dit weekend voor de zevende maal het Ik Zie U Graag-festival plaatsvindt. Mét croque-monsieurs, aangepaste bierkaart, en louter Belgische bandjes.

België. Land van fritten, aanvalslustige wielrenners, en trappistenbier. Maar bovenal ook een land waar opvallend veel kwaliteitspopmuziek vandaan komt. Gaat u dit weekend maar eens naar de Mezz in Breda. Daar zitten ze natuurlijk dicht op het vuur, vlakbij de grens, dat is één reden waarom ze er het Ik Zie U Graag-festival organiseren.

De andere is dat er verschrikkelijk veel moois uit België komt. Noem ze maar op. Soulwax, K's Choice, dEUS, Zita Swoon. Oudjes? Dan de huidige generatie: Stromae, Selah Sue, Triggerfinger. Artiesten die momenteel in heel Europa hele grote, hele volle zalen trekken. In de Mezz is het dit weekend aan de kleinere namen, maar wellicht zijn het de Belgische pophelden van morgen. En Yves Vaes komt ook langs, van het Antwerpse indielabel Waste My Records, in België bekend als de ontdekker van Milow en Balthazar. En hij wil het geheim van België best even toelichten.

Allereerst verbaast het hem allerminst dat Hollanders zo nodig een heel festival rond zijn muziekscene willen organiseren. "Met uitzonderingen als Arctic Monkeys, Radiohead of Franz Ferdinand, durf ik te zeggen dat België zelfs betere bands heeft dan Engeland. Popmuziek voor België is wat een rode Bordeaux voor Frankrijk is. Of Mercedes voor Duitsland. Maar let wel, je spreekt nu met een volstrekt onbescheiden Belg."

Vaes maakte het vanaf de jaren negentig zelf mee, de muziekexplosie rond bands als dEUS, Zita Swoon en Soulwax. "Dat was het startschot voor wat we nu allemaal meemaken. En ik zal u vertellen waarom België zulke muzikale topkwaliteit herbergt."

"Voor die hausse maakte men in België muziek zoals iedereen dat doet. Je begint een bandje, bedenkt een leuk deuntje, en maakt daar een popsong van. Maar die bands deden dat juist niet. Ze legden in hun hoofd eerst een enorme muziekcatalogus aan. Ze bestudeerden heel nauw hun pappenheimers, voor zelf aan de slag te gaan. Vervolgens hebben ze dat op hun eigen manier gerecycleerd. Dat is eigenlijk nooit opgehouden, en het heeft Belgische pop een unieke sound gegeven."

Dan is er de rol van radio. "Want met excuus voor jullie, onze Studio Brussel is zó veel beter dan jullie 3FM." StuBru geeft bovenal jong talent een groot podium. Net als de populaire bandwedstrijd Humo's Rock Rally, ooit springplank voor Gorki, dEUS of Das Pop.

Nog zoiets: België is een klein land - dat draagt bij aan de kwaliteitsbewaking. Het heeft kleine, vruchtbare popcircuits binnen Gent, Antwerpen, Leuven en Brussel. "Maar de afstanden zijn klein, je ziet muzikanten alle steden afgaan. Ze kennen elkaar allemaal. Magnus, Amatorski, Balthazar, dEUS, die hebben elk overlappende muzikanten."

En dan voltrekt er zich momenteel nog iets in de Belgische muziekscene. "De muzikale tweedeling tussen Wallonië en Vlaanderen was nooit zo beladen als de politieke, maar hij was er wel. Nu groeit die langzaam dicht. Veel Vlaamse bands nemen bewust Franstalige bands mee op tour. Balthazar neemt bijvoorbeeld Robbing Millions of BRNS op sleeptouw. En je ziet het in de hitlijsten. Vlaanderen versus Wallonië is toch een beetje Germaanse versus Romaanse cultuur, waardoor je op Waalse radiostations vooral Franse chansons, rap en r&b hoorde. In Vlaanderen zie je veelal indierock in de hitlijsten. Dat komt nu meer en meer samen, net als dat Franstalige bands in de eindejaarslijstjes opstomen. Ik merk het zelf bij Bed Rugs, mijn eigen label. Die krijgt net zoveel Waalse als Vlaamse pers, dat is me nog nooit gebeurd."

En andersom, vinden Belgen onze bands eigenlijk wel leuk? "We hebben het wel eens geprobeerd." Er waren vroeger Hollandse avonden in de Ancienne Belgique, zeg maar het Paradiso van Brussel. "Dat was niet zo'n succes. Noem me maar weer arrogant, maar dat kwam omdat het niveau van onze eigen bands veel te hoog was vergeleken met Nederlandse bands. Dus die vraag was er niet."

"Dat begint wel te kantelen!", zegt Vaes snel. "Steeds meer van jullie bands hebben ook die mentaliteit om eerst je grote voorbeelden nauwgezet te bestuderen. Jacco Gardner en Alamo Race Track zijn daar goede voorbeelden van. Sowieso is jullie Excelsior-label geweldig, met allemaal kwaliteitsvolle Nederlandse bands." Met overigens ook opvallend veel bands uit, precies: België.

Yves Vaes tipt Ik Zie U Graag

"Chapeau voor de organisatie hoor, ze hebben in Breda prima de vinger aan de pols wat Belgische muziek betreft. Het is dit jaar een zeer avontuurlijke programmering. Het zijn ook bands die in België nog opkomend zijn, het is niet zo dat ze in Breda wat hipheid betreft twee jaar achterlopen." De afgelopen jaren stonden onder andere Triggerfinger, Intergalactic Lovers en Oscar & The Wolf op het festival.

"De glamrockers van The Van Jets, die zijn altijd goed voor de ambiance. Dans Dans, moet u zeker gaan zien. Het woeste Raketkanon, dat moet u meemaken. Ook speelt BRNS dit weekend, zoek dat maar eens op. Maar eigenlijk zit er helemaal niks slechts tussen."

Meer informatie & kaartverkoop: www.ikzieugraag.nl

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden