België vindt prijzen AH erg laag, te laag

Albert Heijn ontketent prijzenoorlog met zijn Belgische vestigingen

Albert Heijn heeft een prijzenoorlog ontketend in België, waarin zelfs de Vlaamse minister-president zich mengt. De bestuursvoorzitter van Albert Heijn in België, Corné Mulders, was gisteren op gesprek bij premier Kris Peeters. Deze wilde vooral meer weten over hoe AH de prijzen zo laag houdt en hoe de supermarktketen de relatie met de Belgische landbouwers ziet.

Peeters maakt zich namelijk zorgen om de toenemende prijsdruk op Belgische land- en tuinbouwers. De boeren moeten hun producten steeds goedkoper leveren nu er concurrentie uit Nederland is gekomen. De premier vindt het wenselijk dat supermarktketens zo veel mogelijk producten uit Vlaanderen aanbieden. Albert Heijn bevoorraadt zijn Belgische winkels echter bijna volledig vanuit Tilburg.

Bij de AH-winkels in Vlaanderen is volgens fruittelers geen Belgisch fruit te bekennen. Ook niet in de vestiging in Sint-Truiden, in het hart van de Belgische fruitstreek. "Het zal wel goedkoper zijn om fruit uit Nederland te halen", zegt fruitteler Piet Porreye uit Sint-Truiden verontwaardigd. Hij vindt dat spijtig, zegt hij, omdat in zijn ogen de Vlaamse appels en peren minstens zo lekker zijn.

Doordat andere Belgische supermarkten wel Vlaams fruit inkopen, ondervindt Porreye financieel nog geen nadeel van het inkoopbeleid van Albert Heijn. "Maar nu kunnen consumenten die bij Albert Heijn winkelen de Vlaamse appelen en peren niet eens leren kennen." Porreye heeft een brief geschreven naar Albert Heijn waarin hij zijn producten aanbiedt. "Als ze niet reageren, ga ik gratis fruit uitdelen in de buurt van hun winkels."

Om te kunnen concurreren met Albert Heijn verlagen rivalen noodgedwongen hun prijzen. De prijzen in supermarkten waar een Albert Heijn-winkel binnen een straal van tien kilometer ligt, zijn gemiddeld 2 procent lager dan bij supers waar geen Albert Heijn vlakbij is, heeft onderzoeksbureau AC Nielsen uitgerekend. Concurrent Delhaize eist lagere inkoopprijzen van zijn leveranciers om die financiële klap op te vangen.

De Vlaamse premier vraagt zich af of Albert Heijn zich houdt aan de Belgische gedragscode voor supermarkten. Het is in België verboden producten te verkopen voor prijzen die lager zijn dan de inkoopprijzen. "Dat doen we niet", zegt een woordvoerder van Albert Heijn. "Het kan wel kloppen dat we lagere prijzen vragen dan de veilingprijzen in België. Dat kunnen we doen doordat we verstandig inkopen, direct bij leveranciers."

Door die directe inkoop omzeilt Albert Heijn veilingen. Dankzij langlopende afspraken met leveranciers houdt de keten zijn prijzen laag. Daarbij werken in het distributiecentrum in Tilburg bijna alleen maar jonge mensen met een tijdelijk contract voor weinig uren. Goedkope krachten dus. Voor jongeren die twaalf uur of minder per week draaien, hoeven in Nederland geen sociale premies te worden betaald.

Aanvankelijk wilde Albert Heijn in zijn vestigingen vlak over de grens ook Nederlandse scholieren aan het werk zetten voor lage loonkosten. Vlak na de opening van haar eerste winkels in 2011 werd AH daarvoor op de vingers getikt door de vakbonden. Sindsdien houdt Albert Heijn zich aan de Belgische wetgeving.

Albert Heijn opende de afgelopen drie jaar twintig winkels bij onze zuiderburen. Met een marktaandeel van 2 procent blijft de keten ver achter bij een reus als Delhaize (25 procent). Albert Heijn hoopt eind 2016 zo'n vijftig vestigingen in België te hebben. Delhaize opent dit jaar nog twintig nieuwe filialen.

Omzet Nederland daalt
Het is niet zo verwonderlijk dat Albert Heijn zijn geluk beproeft over de grens. De omzet van alle Nederlandse supermarkten daalde in het eerste kwartaal van dit jaar naar ruim acht miljard euro, ruim 1,7 procent minder dan in het eerste kwartaal van 2013. Dat blijkt uit cijfers die onderzoeksbureau GfK gisteren publiceerde. Het aantal kassabonnen steeg met 1,5 procent, maar de omzet per kassabon daalde met 1,5 procent naar bijna 22 euro. "Albert Heijn zit in Nederland aan zijn top", zegt Joop Holla, onderzoeksdirecteur bij GfK. "Dat geldt zowel voor de hoeveelheid klanten en hoe trouw de klanten zijn, als het aantal vestigingen."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden