België laakt klacht Nederland over staatssteun havens

Belgische zeehavens hebben, anders dan Nederland beweert, geen concurrentievoordeel door staatssteun. De Vlaamse Havencommissie weerspreekt in een onderzoek de eerdere conclusie van minister Schultz van infrastructuur, dat er voor Europese havens een 'ongelijk speelveld' bestaat.


Volgens het Nederlandse onderzoek van de Erasmus Universiteit en Ecorys uit 2014, waarop Schultz zich baseerde, zouden Nederlandse havens tot 7 procent meer containers kunnen overslaan als andere havens niet bevoordeeld zouden worden. Duitse havens ontvingen volgens het rapport 1,18 euro subsidie per ton, Belgische havens 1,12 euro, Nederlandse havens 6 cent.


Volgens de Vlaamse Havencommissie, een adviesorgaan, profiteert geen van de havens aanmerkelijk van staatsgeld. "De verantwoording en financiering in beide landen zijn anders", zegt Stijn Muysewinkel van het Havenbedrijf Antwerpen. Daarom kan hij niet zeggen wie onder de streep meer rijksgeld ontvangt. "Zeker is dat het Nederlandse rapport te sterk en te eenzijdig was aangezet."


Bijna alle Europese overheden financieren baggerwerkzaamheden in havens. De Schelde is duurder vrij te houden dan de diepe zeetoegang bij Rotterdam, hoewel daar dure zeeweringen liggen. De Nederlandse bewering dat veel Belgisch overheidsgeld naar haveninfrastructuur gaat, klopt volgens de Havencommissie niet.


Het Nederlandse rapport nam investeringen die overheidsinstelling Rijkswaterstaat in infrastructuur doet niet mee, zegt Muysewinkel: "De nieuwe zeesluis bij IJmuiden is niet gedeeltelijk, maar volledig door de Nederlandse en Europese overheden betaald."


De Belgen wijzen bovendien op de miljarden euro's die naar de Tweede Maasvlakte en de Betuweroute gingen.


Omdat de Vlaamse overheid armlastig is, betalen Belgische havenautoriteiten mee aan infrastructuur, zegt hij. Zo bekostigde het Antwerpse Havenbedrijf de nieuwe Kieldrechtsluis voor een kwart.


Nederlandse havens moeten sinds dit jaar van de Europese Commissie vennootschapsbelasting betalen. De havenbedrijven hebben bezwaar gemaakt, omdat andere havens dat niet hoeven. Belgische havens betalen geen vennootschapsbelasting, erkent Muysewinkel. "Die betalen wel rechtspersonenbelasting, omdat havenbedrijven hier andersoortige entiteiten zijn dan in Nederland."


De containeroverslag groeit in Antwerpen al een aantal jaar harder dan in Rotterdam, dat zijn groeiprognoses voor de komende jaren flink verlaagde. Dit jaar haalde de tweede haven van Europa voor het eerst meer grote containerschepen binnen dan Rotterdam. En met tien miljoen containers benadert Antwerpen de 12 miljoen die Rotterdam al een paar jaar overslaat. Morgen maakt Rotterdam de jaarcijfers bekend.


de Verdieping


Het geheim van Antwerpen

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden