'Belgen zijn een beetje weemoedig'

pop | interview | Het Belgische Bazart is het snelste Belgische popsucces in tijden: al voordat hun debuutalbum af was hadden ze het 'succesvolste Vlaamse liedje' ooit te pakken. Het recept: Nederlandstalige liedjes boven on-Nederlandse muziek.

JORIS BELGERS

De heren van Bazart zijn zelf de eersten om het toe te geven: het Nederlands is hun unique selling point. Immers, zelf afficheren ze hun muziek als 'Engelstalig in het Nederlands'. "En dat is de reden waarom we hier vandaag zitten", begint de jonge zanger Mathieu Terryn heel eerlijk het interview in een Amsterdams café. Ze weten namelijk zelf ook wel dat dit ze anders maakt dan andere bands met wie ze in hetzelfde hokje worden geplaatst: Belgwave-bandjes als Balthazar of Oscar & The Wolf. Weemoedige elektropop, net zo lijzig, minstens zo loom, flink catchy, maar in het geval van Bazart dus net even anders door hun zachte Vlaamse teksten. "Ik denk niet dat we zo waren opgevallen als we in het Engels of Frans hadden gezongen."

Het heeft ze in het afgelopen jaar veel gebracht. Eind 2015 verscheen hun eerste EP, met daarop de single 'Goud'. Dat nummer brak enkele weken terug het record van 'de grootste Vlaamse hit ooit', Goud prijkte 45 weken achtereen in de top-10 van de Ultratop, de Belgische tegenhanger van de Top-40. Afgelopen zomer stond Bazart op Werchter, Pukkelpop, Pinkpop en Lowlands. De Lotto Arena, het Vlaamse equivalent van de Heineken Music Hall, verkopen ze met gemak uit. Een tweede show staat al gepland. Let wel: dit gebeurde allemaal voordat hun debuutalbum 'Echo' begin deze maand verscheen.

Oftewel, Bazart is een van de snelst groeiende Vlaamse popverhalen van de afgelopen tijd. "We leven in een roes. Het is te zot voor woorden. Als je dit ons had verteld toen we vorig jaar onze EP uitbrachten, hadden we je niet geloofd." En nu moet Nederland eraan geloven. Immers, de moerstaal levert een geografische beperking: 'na België is Nederland het verst wat we kunnen bereiken', grijnst Terryn. Het maakt hun unique selling point dus tegelijkertijd een vloek en zege.

Terryn schreef altijd al in het Nederlands, toen hij nog gitaarfolk maakte met zijn kompaan Oliver Symons, thans toetsenist en producer, die zelf de liedjes van hun EP en 'Echo' opnam. Zes, zeven jaar terug legden de twee het fundament van Bazart. Leuk feitje: ze kennen elkaar van het Junior Eurovisie Songfestival. Symons schopte het in 2008 op zijn veertiende tot in de finale op Cyprus. Destijds was het enorm populair, Symons omschrijft het als het Belgische Kinderen voor Kinderen.

Vruchtbare kweekgrond

"Ik schreef al liedjes op piano, zag dat als kind op tv, en wilde daar ook aan meedoen. We hebben geen spijt van die geschiedenis, maar het staat los van wat we nu doen." Dat Junior Eurovisie blijkt vruchtbare kweekgrond voor de huidige generatie Belgische popbands: de twee leerden er ook hun vriend Max Colombie kennen, voorman van Oscar & The Wolf, die Bazart als voorprogramma mee op tournee nam.

Bazart heeft dus met hitsingle 'Goud' het Allersuccesvolste Vlaamse Liedje Ooit. "Nadat we het hadden opgenomen zeiden verschillende mensen direct dat het heel catchy was. En dan die slagzin hè, ik denk dat dat ook wel werkt." Terryn doelt op het refrein: 'Oh, liever snel naar de hel / dan traag naar de hééé-mel'.

"Maar het heeft niet écht ingrediënten van populaire hits", meent Terryn. "Het heeft een duistere rand die je niet vaak hoort op de radio. Het is een heel donker nummer. Al onze nummers eigenlijk." Ook al zingt hij in het Nederlands, zijn teksten zijn niet altijd even toegankelijk. Terryn zingt in abstractie over wat hem bezighoudt, het nachtleven, gebroken harten. Het ritme van de taal volgt de melodie, die is leidend: klinkerrijm en alliteratie vloeien bij Bazart mooi samen met de melodielijnen.

"Allee, dat is hetgene wat wij doen. De tekst is evenwaardig aan de muzikaliteit. Het moet in balans zijn: het moet kloppen met de muziek, maar ook met de betekenis van de tekst. In het Nederlands krijgt de tekst normaliter prioriteit. Terwijl het in Engels meer met klanken wordt gespeeld om een catchy effect te kunnen bereiken. Dat wil niet zeggen dat ik geen verhaal vertel - al is het maar iets in mijn hoofd. Mensen kunnen zelf hun verhaal erin leggen. Ik heb er mijn visie over, maar ik vind het tof als andere mensen andere dingen kunnen projecteren in mijn teksten."

Dat lijzige, dat lome

Waar komt die duisternis trouwens vandaan? En dat lijzige, dat lome, wat Bazart zo opvallend Belgisch maakt? "Het is de weemoed. Belgen zijn heel ongelukkig. Terwijl we eigenlijk niks te klagen hebben." Snel voegt hij toe: "Wij zijn niet ongelukkig hoor, maar weemoedig zijn we allemaal wel een beetje. Toch?" Hij kijkt Symons aan. "Het heeft met het weer in Vlaanderen te maken. Echt."

undefined

plaat en podium

Bazart - Echo is verschenen bij PIAS. Donderdag 27 oktober spelen ze in de Amsterdamse Tolhuistuin, een maand later in TivoliVredenburg te Utrecht.

undefined

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden