Beleving op de Huishoudbeurs

Voordat ik er erg in had, zat ik daar in een luie stoel, met een massagegordel om mijn nek. Mijn armen moest ik nog wat losser in de lussen steken, zei de verkoopster op de Huishoudbeurs, dan kon de medisch goedgekeurde ergonomische riem optimaal zijn werk doen. In de nek, in de onderrug, rond de heupen of aan de voeten. Thuis, op het werk, in de auto, overal.

Is dit het nou, dacht ik, die beleving, die ervaring, die zoveel waardevoller zou zijn dan al dat kopen van dingen die je helemaal niet nodig hebt?

Ontspullen noemt trendvoorspeller James Wallman het. Gooi weg wat je niet nodig hebt en schaf alleen aan wat je wél nodig hebt - en dat is vaak verrassend weinig.

Ik ben op de Huishoudbeurs om te kijken hoever Nederland met dat ontspullen is. U zult misschien zeggen dat de Huishoudbeurs wel de allerdomste plek is om dat te onderzoeken. De enorme hallen met stands in de Amsterdamse Rai hebben immers geen ander doel dan de vrouw - de beslisser over aankopen - aan nóg meer spulletjes te helpen?

Dat lijkt een kleine vergissing. Nieuwigheden - speltbrood en een elektrische auto, maar ook emancipatie van vrouwen of homoseksuelen - beginnen vaak bij een kleine voorhoede, maar geleidelijk worden die trends ook geaccepteerd door bredere lagen van de bevolking. Wat eerst exotisch en elitair was, wordt na verloop van tijd heel gewoon.

Die sociologische wet zie ik op de Huishoudbeurs bevestigd bij de foodtrucks, de oude bestelauto's die omgebouwd zijn tot eettentjes, voor friet, een hotdog of een groentesmoothie. Die stonden vroeger alleen op de allerhipste muziekfestivals maar die zijn nu ook hier.

En hoe zit het met het ontspullen? De marketingman van de beurs, Bryan van den Aakster, kent die term nog niet. Er zijn te veel trends om op in te spelen, verzucht hij, maar de 22-jarige medewerker denkt dat de Huishoudbeurs er wel in slaagt bij ontwikkelingen aan te sluiten die interessant zijn voor de enorme doelgroep. Vorig jaar kwamen er 240.000 mensen, meest vrouwen, de ijkpersoon is een hippe vrouw van in de dertig, die er goed wil uitzien én zich goed wil voelen.

Daar past die beleving naadloos in, zegt Van den Aakster, en hij verwijst me naar the store of the future. In een winkel in virtual reality kan ik daar met dolfijnen zwemmen of in een achtbaan zitten. Ik hoef er alleen een speciale bril voor op te zetten.

Ook adviseert hij de afdeling happy and healthy. Daar beland ik bij de massagegordels, naast een tweeling van 64. Ontspullen, ja, de ene zus is daar al langer mee bezig. Terwijl ze de gordel van de rug naar de nek schuift zegt ze dat ze alles al heeft en dat ze probeert zo weinig mogelijk te kopen.

Zij en haar zus kwamen daarom zonder boodschappentas. Ze hebben toch een trolley aan moeten schaffen. Daar zit allemaal etenswaar in, 'maar niks wat ik niet nodig heb'.

Samen eten valt voor de Amerikaanse ontspul-goeroe onder 'beleving'. Voor de tweeling hoort de massagegordel in diezelfde categorie. Ook die gaat in de roltas.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden