Beleggers reageren lyrisch op grote overname van Takeaway in Duitsland

Het Nederlandse Takeaway, het moederbedrijf van onder meer Thuisbezorgd.nl, breidt uit in Duitsland. Het bedrijf koopt de maaltijdbestelsites Lieferheld en Pizza.de en de bezorger foodora. Die waren eigendom van concurrent Delivery Hero. Takeaway betaalt 930 miljoen euro. Beeld ANP

Na jaren van hevige concurrentiestrijd, neemt het Nederlandse Takeaway de Duitse activiteiten over van concurrent Delivery Hero. 

De Nederlandse maaltijdbezorger Takeaway heeft een belangrijke slag geslagen in Duitsland. Het neemt daar de activiteiten over van branchegenoot en concurrent Delivery Hero, en wordt daarmee de absolute marktleider bij de oosterburen. Beleggers reageren lyrisch op de overname: het aandeel Takeaway stijgt met ruim 30 procent.

Het bedrijf neemt de maaltijdbezorgdiensten Lieferheld, Pizza.de en foodora over van Delivery Hero in Duitsland. De prijs daarvoor is fors: 930 miljoen euro, waarvan ruim 500 miljoen in contanten en het restant in aandelen Takeaway. In de eerste negen maanden van dit jaar waren de betreffende merken goed voor 23 miljoen bestellingen in Duitsland, met een omzet van 76 miljoen euro. Takeaway noteerde in dezelfde periode eveneens 23 miljoen bestellingen in Duitsland, maar de omzet bleef daar steken op 60 miljoen euro.

Bloedbad

Beide partijen zijn al langere tijd in een flinke concurrentiestrijd verwikkeld om het marktleiderschap in Duitsland. Delivery Hero dreigde twee jaar geleden nog met een ‘bloedbad’ dat heel lang zou doorgaan. Takeaway gaf geen krimp, verhoogde de marketinguitgaven fors en beide partijen namen een tijdlang genoegen met lage of zelfs negatieve marges om de concurrent uit de markt te drukken. Analisten keken met verbazing naar de bereidheid van beide bedrijven om zelf pijn te lijden om zo de ander te raken.

Takeaway-directeur en oprichter Jitse Groen liet eerder al weten in elke grote markt slechts ruimte te zien voor één grote speler in de bezorgingsmarkt. Dat doel lijkt voor Takeaway in Duitsland nu bereikt met de overname, waardoor beide partijen na lange tijd de krachten bundelen.

Schaalgrootte

Analisten zien nu ruimte voor Takeaway om eindelijk winstgevend te worden in Duitsland. Tot nog toe werd vanwege de harde concurrentie slechts verlies geleden, en Takeaway spendeerde veel aan marketing om het marktaandeel verder te vergroten. Die kosten worden nu minder, terwijl het bedrijf tegelijkertijd meer marktmacht krijgt. “We kunnen klanten en restaurants een beter product bieden. Bovendien kunnen we op een aanzienlijk grotere schaal gaan werken, wat essentieel is voor de winstgevendheid”, aldus Groen in een reactie op de overname.

Duitsland is voor de thuisbezorgbedrijven een van de meest interessante markten van Europa. Het is de grootste consumentenmarkt, en tegelijkertijd bestellen zij nog nauwelijks bezorgmaaltijden. Daardoor is er nog volop ruimte voor groei, concludeert ook Takeaway-directeur Groen.

Delivery Hero, dat in meerdere landen actief is, wordt door de transactie in een klap grootaandeelhouder van Takeaway. Onderdeel van de overname is betaling in aandelen ter waarde van 422 miljoen euro, wat goed is voor 18 procent van de aandelen Takeaway. Alleen oprichter en directeur Jitse Groen heeft meer aandelen.

In Nederland is Delivery Hero bekend van Foodora, dat in augustus besloot de activiteiten te staken. Het bedrijf zocht eerder een koper voor de Nederlandse tak, maar wist geen geïnteresseerde partij te vinden.

Beleggers lyrisch

Er zijn strenge voorwaarden gesteld aan de nieuwe aandeelhouder. Delivery Hero mag geen aandelen verkopen voor 1 juli 2019, en ook de komende vier jaar geen aandelen bijkopen om zijn positie verder te versterken. Het bedrijf krijgt het recht om een commissaris voor te dragen bij Takeaway, maar verliest dat recht weer zodra het belang in Takeaway onder de 10 procent zou zakken.

Hoewel de overname voor Takeaway een dure is, reageren beleggers lyrisch op de aankondiging. Het aandeel noteert rond het middaguur rond de 60 euro, ruim 30 procent hoger dan de slotkoers van gisteren. De afgelopen maanden was de koers juist behoorlijk weggezakt: in september werd nog een recordstand van 68,30 neergezet. Daarmee was het aandeel wel fors gestegen ten opzichte van de introductiekoers van 23,50 in september 2016.

Lees ook:

De strijd tussen de Nederlandse maaltijdbezorger Takeaway.com en zijn Duitse evenknie Delivery Hero intensiveert. Gisteren kondigden de Duitsers een beursgang aan. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden