Beleg van Brussel heel effectief

Het beeld is onwezenlijk. De stadsring met zijn tunnels in Brussel is totaal verlaten. Op een normale werkdag rijdt het verkeer hier stapvoets. Nu duiken plots fietsers op en tussen de skaters verplaatst kantoorpersoneel zich op de step naar het werk.

Het beleg van Brussel door de Waalse truckers blijkt bijzonder effectief. Enkele tientallen vrachtwagens blokkeren sinds zondagmiddag drie strategische kruispunten. Daardoor is het hele centrum van de Belgische hoofdstad voor het autoverkeer een onneembare vesting.

Twee Engelse fietsers wagen zich op maandagochtend met een gerust hart op het Madouplein en nemen de tijd om de plattegrond te bestuderen. Normaal is fietsen in Brussel iets voor mensen die levensmoe zijn. Maar nu kan het, zonder wat voor gevaar dan ook.

,,In België gebeurt alles voor de TGV en niets voor het wegvervoer'', klaagt een Waalse transportondernemer. De Waalse vakbond vraagt om een goedkopere diesel voor de sector.

De groene minister van vervoer Isabelle Durant is de kop van jut. Teveel sympathie voor de fiets en te weinig voor de wegvervoerders, wordt haar verweten. Durant laat zich niet chanteren. Ook niet door de burgemeester van Brussel, die vindt dat zij zondag bereid had moeten zijn naar de klachten van de transporteurs te luisteren.

De actie in Brussel is er een van Waalse chauffeurs en hun bazen. Zij hebben niets te verliezen. Het gaat om kleine bedrijven die amper levensvatbaar zijn. Aangewakkerd door het succes in Frankrijk, eisen ook zij compensatie voor de hoge brandstofprijzen.

Een Vlaamse trucker vindt het schandalig dat zijn Nederlandstalige collega's niet meedoen. ,,Wij staan hier maar met drie Vlamingen'', vertelt de chauffeur van een transportbedrijf uit Ternat. ,,Hoe duurder de brandstof wordt, hoe meer chauffeurs straks zonder werk komen te zitten'', garandeert hij.

,,De concurrentie is bikkelhard, de grote transportbedrijven werken nu al onder prijs. Voor ons, de kleintjes en zelfstandigen, resten nog slechts de kruimels. Die hoge brandstofprijzen zijn de druppel. Ik kan met een volle tank van 900 liter 2500 kilometer rijden. Reken maar uit als je één, of soms twee keer, per week je tank moet volgooien.''

'Zonder transport staat de economie stil', staat op zijn trekker. ,,Zo is het toch? Het gaat goed met de economie. Dat betekent meer verkeer op de weg. En vertel me niet dat je een stad als Brussel ook per boot of trein kunt bevoorraden, want dat is niet zo. Er is gewoon geen alternatief.''

Het minimumloon voor een trucker in België bedraagt 330 frank (achttien gulden) bruto, voor alle tussenuren zelfs maar 275 frank. ,,En dan heb ik het nog niet over het sociaal leven van een chauffeur. Wat voor leven is dat?''

Kamervoorzitter Herman De Croo meldt zich. Hij was acht jaar minister van verkeer.

,,Ik ken die mensen en hun problemen'', zegt de Vlaamse liberaal. ,,Maar ja, wat zij vragen kan natuurlijk niet. Wij moeten hier niet aan opbod doen. Een belastingverlaging? Dan verhogen die Arabieren gewoon hun prijs voor de ruwe olie. Compensatie per land is geen oplossing, dit kan alleen Europees.''

Maar dát vertelt De Croo de Waalse heethoofden niet. Hij krijgt zelfs applaus, omdat hij tenminste luistert naar de klachten. Er volgt een geïmproviseerd maar oorverdovend claxonconcert.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden