'Belbundel moet jaar geldig zijn'

Consumentenbond: Maandelijks verdwijnt 68 miljoen aan ongebruikt tegoed

Iedere maand vervalt 68 miljoen euro aan ongebruikt beltegoed. Dat is jaarlijks 96 euro per Nederlandse beller, zo berekende de Consumentenbond. Vandaar dat de bond wil dat tegoed voortaan standaard een jaar houdbaar is.

Elke maand vervallen 209 miljoen belminuten, 259 miljoen sms'jes en 537 miljoen megabites aan ongebruikt bel- en internettegoed. De Consumentenbond spreekt van een absurd bedrag, veroorzaakt doordat het tegoed binnen een maand moet worden verbruikt, en anders weg is.

"Mensen nemen vaak een te duur abonnement omdat ze bang zijn over hun belbundel heen te gaan en dan opeens belachelijke extra kosten betalen", licht een woordvoerder toe. "Voor klanten is het lastig in te schatten. Wordt dit tegoed een jaar houdbaar, dan bouwen bellers een buffer op, zodat ze niet meer hoeven te vrezen over die bundel heen te gaan."

KPN zegt duidelijk te communiceren dat een beller met een abonnement niets anders koopt dan een tegoed voor een bepaalde duur, meestal een maand. "Met dat tegoed kan de klant gebruikmaken van het netwerk. Hiervoor reserveert de telecomaanbieder netwerkruimte voor toekomstig gebruik. Zo kunnen we vraag en aanbod goed op elkaar afstemmen. Langer vasthouden van een tegoed is kostbaar."

Tele2 noemt elke klant uniek, maar zegt klanten wel in te delen in groepen die passen bij bepaald gebruik. Belbundels zijn voor aanbieders efficiënter en goedkoper, en dat voordeel wordt aan de klant doorberekend. "Daarbij hebben we data en belminuten al losgekoppeld; dat gaat een hoop verspilling tegen."

Vodafone biedt wel abonnementen met onbeperkt houdbaar beltegoed. Die zijn duurder dan belbundels mét houdbaarheidsdatum. "De prijs van een bundel is afhankelijk van de abonnementsvoorwaarden", zegt een woordvoerder. Schrap je de houdbaarheidsdatum uit die voorwaarden, dan is te verwachten dat de prijzen omhooggaan, aldus Vodafone.

Wil de Consumentenbond dat? "Nee. Maar klanten moeten niet worden gezien als gemiddelden. Bovendien maakt een langere houdbaarheid het systeem transparanter." Weggegooid tegoed is een van de voornaamste grieven onder klanten, meent de Consumentenbond.

KPN, Vodafone en Tele2 wijzen erop een applicatie te hebben waarop op ieder moment te zien is hoe de bundel ervoor staat.

Tarief gespreksafgifte kan lager, vindt ACM
Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) wil de tarieven voor gespreksafgifte de komende drie jaar verlagen. Dat zijn de vergoedingen die de ene telefoonaanbieder aan de ander betaalt. Belt bijvoorbeeld iemand met KPN naar Vodafone, dan vraagt Vodafone daar geld voor. Vanaf 1 september wil de ACM, waarin de Opta begin deze maand opging, deze tarieven voor mobiel bellen verlagen van 2,4 naar 1 cent per minuut, en voor gesprekken naar een vaste lijn van 0,37 naar 0,1 cent per minuut. Goed nieuws voor de consumenten: dat het goedkoper is geworden om van een vaste telefoon naar een mobiel te bellen, is gevolg van zulke verlagingen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden