Belangenverstrengeling nekte HMG-kopstukken

Van onze mediaredactie AMSTERDAM - De aandeelhouders van de Holland Media Groep hebben gisteren summier, maar officieel bevestigd dat Huib Boermans en Henri Roemer vorig week zijn weggestuurd vanwege een ongewenste belangenverstrengeling. Boermans en Roemer waren respectievelijk voorzitter en secretaris van de raad van bestuur van de HMG, waarvan CLT (40 procent), Veronica (25 procent) en VNU (35 procent) de aandeelhouders zijn.

Boermans en Roemer ontkennen dat de belangenverstrengeling niet door de beugel kon. De eerste overweegt inmiddels juridische stappen tegen de HMG.

De verklaring van de HMG dient om 'diverse veronderstellingen' in de media tegen te spreken. Volgens de HMG hebben Boermans en Roemer de aandeelhouders wezenlijke informatie onthouden sinds zij in 1993 toestemming vroegen en kregen om te handelen in aandelen Brokerline, een bedrijf dat teletekstdiensten aan RTL 4 levert. Zo waren ze zowel leverancier als klant. Dat was voldoende reden om beiden vorige week op staande voet weg te zenden.

De Holland Media Groep (RTL 4 en 5 en Veronica) wil met de verklaring echter vooral verhalen tegenspreken als zou er een machtsstrijd woeden, aangewakkerd door de wens van het Luxemburgse CLT om meer zeggenschap te krijgen over de bedrijfsvoering. Ook het relatieve succes van Veronica zou in de strijd een rol in spelen. Boermans en Roemer zouden, volgens de gewraakte 'veronderstellingen', daar het slachtoffer van zijn geworden. Een woordvoerder van de HMG ontkent het bestaan van een machtsstrijd.

Het vertrek van Boermans en Roemer houdt ook geen verband met het financiële resultaat van de HMG in 1996. Inclusief incidentele buitengewone lasten (afschrijving op niet herhaalde programma's) kwam de HMG uit op een negatief resultaat. Maar dat is volgens de Holland Media Groep een stap naar een weer gezonde bedrijfsvoering.

Wel geeft de HMG toe dat het inmiddels erg lastig opereren is geworden op de volle commerciële tv-markt. Maar de Holland Media Groep is er niet op uit het marktleiderschap van RTL 4 (dat de programmering aanpast om meer jongeren te bereiken) te verspelen door een minder veelzijdige en goedkopere programmering, die de winstcijfers stabieler zou kunnen maken. RTL 5 blijft met een aanhoudende programmaverandering tot een nieuws- en weerzender opereren op een zogeheten niche-markt. Veronica blijft de marktleider bij de jongeren, aldus de HMG.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden