Beklemmende en betoverende tweestrijd

Fill the void
Regie: Rama Burshstein. Met Hadas Yaron, Yiftach Klein

****

In 'Fill the void' volgt de debuterende Rama Burshtein de tweestrijd van de achttienjarige Shira die na de dood van haar zus door haar moeder gevraagd wordt om met haar zwager te trouwen. Shira wil de man van haar zus eerst niet. Ze wil een nieuwe, eigen man. Ze is bovendien bang om in de voetsporen van haar zus te treden die in het kraambed stierf.

Bekeerling Burshtein, sinds haar 26ste joods-orthodox, filmt als de gebroeders Dardenne: dicht op de huid, maar zonder een oordeel te vellen. In deze met de rug naar de moderne wereld levende chassidische gemeenschap in Tel Aviv fungeren de moeders nog als de managers van het patriarchaat. De moeder, die haar kleinkind niet wil verliezen, lobbyt bij de weduwnaar, spreekt met haar man, oefent druk uit op haar dochter. Die arrangerende moeder kennen we uit het werk van Jane Austen waar 'Fill the void' wel mee vergeleken wordt.

Zoals je ook in de pijnlijke situatie van de bijna overschietende Frieda, vriendin van Shira, de situatie van Charlotte uit 'Pride and Prejudice' kan herkennen. Twintiger Frieda krijgt ieder huwelijksfeest weer van iedereen de wens toegevoegd dat zij de volgende bruid zal zijn. Kandidaten dienen zich echter niet aan. Frieda wacht en wacht en wacht. Hoe kan een vrouw van nu deze onderdanigheid accepteren?

Maar toch, waar de gemiddelde Austen-verfilming het ideaal van de romantische liefde liefst over dit wheelen en dealen laat zegevieren, biedt Burshtein ook ruimte voor andere visies. Ze klaagt de chassidische regels niet aan, zoals eerder wel gebeurde in Gitai's 'Kadosh', maar ze romantiseert ook niet. De voortdurende begroetingen en besprekingen, het eindeloze geprevel van de gelovigen in de nauwe ruimtes werken op den duur beklemmend. Beklemmend is ook de stilte in de keuken op de avond van het Poerimfeest, als dreunende bassen van een concert buiten door de muren heen klinken. Daar voel je de angst voor de buitenwereld.

Maar betovering is er ook, bijvoorbeeld in de intimiteit tussen de vrouwen, zoals die tussen de moeder en de dochter die op het diepst van de crisis tegen elkaar aan kruipen op bed. Deze liefde gaat dieper dan die voor de nog onbekende huwelijkspartner, zo lijkt. Shira straalt als ze, gehuld in witte tulen, de gelukwensen en liefkozingen van de andere vrouwen ontvangt, maar in een later aangrijpender beeld zie je alleen angst op haar gezicht.

In die meerduidigheid schuilt de kunst en de vrijheid van deze filmmaakster, die met 'Fill the void' een rijke, bijzondere, tot nadenken stemmende film maakte.

CULTUUR & MEDIA 12

Interview met Rama Burshtein

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden