Behoefte aan een date? Facebook helpt zoeken

Google heeft er sinds deze week een concurrent bij: Graph Search. Bedenker Facebook noemt het een sociale zoekmachine. Vier vragen over de nieuwe functie.

Wat kun je ermee?
Op zoek gaan naar een goed restaurant, bijvoorbeeld. Dat kan bij Google ook, maar Graph Search geeft niet een lijstje met links naar webpagina's die het meeste overeenkomen met de zoekterm die je invulde, maar geeft antwoord op vragen als: welke restaurants vinden mijn vrienden leuk?

De zoekmachine beperkt zich niet tot je vrienden. Trots vertelde Facebook-topman Mark Zuckerberg bij de lancering dat Graph Search je toegang geeft tot de profielen van de 1 miljard gebruikers die het sociale netwerk wereldwijd heeft. Dat betekent dat je potentieel kunt zoeken in 240 miljard foto's en 1 triljoen connecties.

Mogelijkheden zat dus, liet het bedrijf zien met voorbeelden. Zo kan daten ook met Graph Search. Tik in: mensen die vrijgezel zijn en bij mij in de buurt wonen. Of vrijgezellen die van Harry Potter houden. Wie weet matcht het.

Hoe zit het met de privacy?
De zoekmachine toont geen informatie die nu ook niet zichtbaar is op Facebook, benadrukt het bedrijf. Dat betekent dat Graph Search geen informatie geeft die de gebruikers bij de privacy-instellingen op privé hebben gezet. De zoekmachine rangschikt alleen, waardoor de data makkelijker te vinden zijn. Het kan dus geen kwaad om even te kijken om welke informatie dat gaat. Ook Facebook is zich daarvan bewust: voordat de nieuwe tool voor iedereen beschikbaar komt, gaat het bedrijf de gebruikers wijzen op de privacy-instellingen, aldus Zuckerberg.

Waarom een eigen zoekmachine?
Facebook legt het zelf zo uit: Met Graph Search gaan zij terug naar de essentie van een sociaal netwerk door gebruikers hun relaties met anderen in kaart te laten brengen. Graph Search geeft je de kans om er eenvoudig achter te komen wie van je vrienden van dezelfde films houden, of welke vrienden van vrienden potentieel in jouw netwerk passen.

Of dat het enige doel is van Facebook, is de vraag. Diverse blogs speculeren over de mogelijkheden van Graph Search voor adverteerders. Met gesponsorde zoekresultaten bijvoorbeeld, kan Facebook marketeers nog beter garanderen dat zij gezien worden door de doelgroep. En advertentie-inkomsten zijn, mede door de beursgang van het bedrijf, welkom.

Dag Google dus?
Dat ligt eraan wat je zoekt. Als je tips van je sociale netwerk wilt hebben, is Graph Search wellicht de manier. Sceptici stellen echter dat de gemiddelde gebruiker helemaal niet zo'n berg aan interessante data op het netwerk deelt. Ook Facebook beseft dat de tool, die nog in de kinderschoenen staat, niet het antwoord heeft op alle vragen. Als je bijvoorbeeld wilt weten wat de weersverwachting is, heb je waarschijnlijk weinig aan je sociale netwerk. In die gevallen zie je daarom zoekresultaten van Microsoft-zoekmachine Bing.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden