Beginnende ‘Dylan Haegentjes’ gaan op YouTube-les

Twee meisjes die meededen aan het YouTube Bootcamp gaan op de foto met idool Teun Peters. Beeld Maartje Geels

Kinderen die net zulke gave filmpjes willen maken als Dylan Haegens kregen gisteren YouTube-les in het Vondelpark.

Steeds klinkt hetzelfde antwoord. Geen dierenarts willen de kinderen worden, of brandweerman of juf. Wat hun droombaan dan wel is? YouTuber. “Net als Kelvin Boerma van YouTube-kanaal Potkast wil ik grappige filmpjes maken”, stelt de elfjarige Thomas uit Naarden. “Die dan zo goed worden bekeken dat YouTube me betaalt.”

Samen met zijn broertje en een buurjongen is Thomas van Naarden naar de hoofdstad gereisd om mee te doen met het zogeheten YouTube Bootcamp. Normaal is een ‘bootcamp’ een sportief evenement in een park of bos, maar nu is het meer een digitale training. In een café in het Amsterdamse Vondelpark leert Thomas samen met vijftig andere kinderen van negen tot vijftien jaar hoe hij zijn eigen YouTube-kanaal kan opzetten.

Zo horen de herfstvakantievierders van bekende YouTubers als Noah Zeeuw (van het YouTube-kanaal Ponkers) dat ze voor de camera een open houding moeten aannemen. Ze oefenen met het schrijven van originele scripts en ontdekken trucjes om hoog te eindigen in zoek-opdrachten op YouTube.

“Ik vind het heel gaaf”, zegt Thomas. Broertje Casper knikt heftig. “Het belangrijkste wat ik tot nu toe heb geleerd is dat je stomme reacties het beste kunt negeren. Ik dis haters meestal, ik pak ze terug. Maar dat willen ze juist, dus dat kan je beter niet doen.” Rap doet hij zijn buitenboordbeugel af voor een selfie met Teun Peters (TeamDylanHaegens), het YouTube-idool dat hem het lesje in negeren heeft gegeven.

Van idee tot upload

Ethiek is een van de drie hoofdthema’s van het YouTube Bootcamp, legt initiatiefnemer Bas van Teylingen (44) uit. “Er zijn workshops autonome creativiteit en techniek, hoe je van een idee tot een upload komt. Maar ik vind ook het van groot belang dat kinderen leren hoe ze zich online moeten gedragen. En dat ze beseffen dat alles wat je op internet doet er voor altijd blijft staan.”

Van Teylingen, van origine programmamaker van tv-series als ‘Het Huis Anubis’, besloot met zijn kinderen mee te gluren toen zij in 2014 verslingerd raakten aan YouTube. Inmiddels is hij een ware YouTube-pro. Van Teylingen heeft een eigen kanaal (Jeukvogel), regisseerde de recente bioscoophit van YouTube-ster Dylan Haegens en zette twee jaar geleden de Tubeschool in Amsterdam op.

“Sommige kinderen zitten op de scouting, anderen spelen tennis, en nu kunnen ze dus ook op YouTube-les. En soms geven we ook cursussen aan ouders. Want het is niet alleen mijn missie om jonge kinderen wegwijs te maken in de wereld van sociale media, maar ook om het beeld van YouTube bij ouders te kantelen.”

Negatief

Volgens Van Teylingen denkt het gros van de 25-plussers negatief over YouTube. “Ze snappen niet wat kinderen zo leuk aan die filmpjes vinden, ze nemen het niet serieus. Maar YouTube gaat niet meer weg, integendeel, het ontwikkelt zich snel. Dus praat erover met je kind en ontdek dat er naast rottigheid ook veel moois te vinden is.”

“Mijn moeder weet weinig van YouTube”, zegt de tienjarige Moos uit Maarssen. “Nu mag ik alleen kijken. Maar als ik oud genoeg ben, over een jaar, mag ik een eigen kanaal beginnen.” Geconcentreerd tuurt ze naar YouTube-held Marthijn van Steinvoorn (Ponkers), alles wat hij zegt, knoopt ze alvast in haar oren.

“Ik weet nu dat je eerst moet nadenken en dan pas moet doen op YouTube. Teun Peters heeft een strafblad, vertelde hij, omdat hij voor een filmpje stiekem een voetbalstadion was binnengedrongen. Ik ben wel fan van zijn video’s. Of ik ook nog weleens tv kijk? Nee, ik Netflix bijna nooit. Eigenlijk zit ik het liefst op YouTube.”

Update: In een eerdere versie van dit artikel stond dat het YouTube-kanaal van Bas van Teylingen ‘Kutleven’ heet. Inmiddels is de naam van het kanaal veranderd in ‘Jeukvogel’.

Lees ook:

YouTube beïnvloedt jonge kijker met succes

Traditionele media moeten voldoen aan de strenge Mediawet. Die geldt niet voor YouTube. En dat baart zorgen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden