’Beetje verliefd’ op eigen slee

Chef de mission Henk Gemser poseert trots bij de eerste tweemansbob van vaderlandse makelij. (FOTO MARCEL VAN HOORN, ANP)Beeld ANP

De bobsleeërs kunnen in Canada beschikken over een tweemansbob van Nederlandse makelij. Er werd in het diepste geheim aan gewerkt.

Hij staat een beetje beteuterd te kijken. Een paar meter verderop wordt de fel oranje nieuwe tweemansbob van het Nederlands team aan alle kanten gefotografeerd, gefilmd en betast. Mark van den Berg is als monteur twee jaar verbonden geweest aan het Nederlandse project om een eigen bobslee te bouwen. Hij reisde, samen met de teams van de piloten Edwin van Calker en Esmé Kamphuis, de wereld rond om hun sleeën zo goed mogelijk te prepareren en waar mogelijk te verbeteren. Mede dankzij zijn inbreng kregen de bobbers eind vorig jaar een compleet nieuwe slee – iets wat aanvankelijk helemaal niet de bedoeling was.

De presentatie van de nieuwe Nederlandse bobslee was eind januari vooral een feestje van mannen in maatpak, met geslepen verhalen over het hoe en waarom van de nieuwe slee. Een paar jaar geleden zette de Nederlandse bobsleebond een traject in om de kennisachterstand op technisch gebied in te lopen. Tot die tijd waren de Nederlandse sporters veroordeeld tot de aankoop van sleeën bij derden. Omdat er vrijwel geen kennis was in ons land werden de atleten vaak opgescheept met aftandse modelletjes, ouwe rammelbakken die nauwelijks competitief bleken. „We wisten eigenlijk van niets”, zegt bondsvoorzitter Frans Bakker.

Met hulp van sportkoepel NOC-NSF en een grote sponsor was er de laatste jaren echter budget om die kennisachterstand in te lopen. Het Nederlandse bedrijfsleven zag bovendien wel wat in de ontwikkeling van nieuw materiaal. Eurotech, ooit groot in de autosport, raakte bij het bobsleeën betrokken en ook DSM, dat eerder al een olympische zeilboot bouwde, raakte enthousiast. „Vooral met de komst van Eurotech is alles in een stroomversnelling geraakt”, aldus Bakker. „Toen we met deze missie begonnen hadden we maar één doel, en dat was meer kennis vergaren. Eén ding wilden we niet: een eigen slee bouwen. Dat was al door te veel andere bedrijven, zoals Minardi, Lotus, Tirolbob en Ferrari, geprobeerd. En meestal mislukt.”

Ergens in het achterhoofd van de betrokkenen leefde toch wel de wens om ooit met een eigen product te komen, maar daarvoor leken de Winterspelen van 2014 in het Russische Sotsji een veel reëler doel dan de Spelen van Vancouver. In het diepste geheim werd er echter gewerkt aan een goede en betrouwbare tweemansbob; de grote slee waarmee de bobbers in de Canadese stad in actie komen is van Duitse makelij. Mogelijk komt er ook ooit een Nederlandse viermansbob, maar dat is vooralsnog toekomstmuziek. Maar voor Sotsji wordt niets uitgesloten. Het succes van de tweepersoonsslee (in januari bij een wereldbekerwedstrijd in St. Moritz al een keer op het podium) smaakt naar meer.

De nieuwe bobslee is een product van nauwe samenwerking tussen diverse Nederlandse bedrijven en universiteiten. InnosportNL, een op initiatief van NOC-NSF en TNO opgericht innovatiebedrijf, sloeg met diverse bedrijven de handen ineen. Naast Eurotech/Viking Engeneering en DSM waren ook Modesi en de TU’s van Delft, Eindhoven en Twente betrokken bij de geboorte van de Nederlandse bobslee. Er werd nagedacht over de vorm, de aerodynamica, het onderstel, de ijzers en het interieur. Uiteindelijk ontstond een slee die in de volksmond al is omgedoopt tot ’hamerhaai’, vooral vanwege de vorm van de neus.

De piloten Van Calker en Kamphuis hebben zeer enthousiast gereageerd op de nieuwe bob. „Hij voelt fantastisch aan”, zei Van Calker op de presentatie. „Als er dan ook nog goede prestaties komen, kun je spreken van een geslaagd huwelijk. Ik merk vooral dat we aan het einde van een run een hogere topsnelheid hebben. En ik moet zeggen dat ik daar wel gelukkig van word.” Kamphuis: „Ik ben een beetje verliefd op deze slee. Hij drift minder dan de vorige en stuurt heel direct. Dat we ’m nu al kunnen gebruiken is fantastisch. Daar had niemand van durven dromen.”

Eind vorig jaar was er al een prototype in omloop, dat Van Calker, zonder daar ruchtbaarheid aan te geven, in het wereldbekercircuit testte. Die slee werd gekscherend ook wel de ’driemansbob’ genoemd. Het ding was nogal log en zwaar. „De vrouwen konden er bijna naast elkaar in zitten”, aldus Bakker. „Maar ook voor de mannen was er meer dan voldoende plaats.” Die bob werd in de periode tussen Kerst en oud en nieuw omgebouwd tot het huidige model, vooral op voorspraak van race-engineer Mark van den Berg. Hij zag in die donkere dagen plots in met welke veranderingen hij het logge voertuig zou kunnen transformeren tot een succesvolle bobslee.

„Hij is daarin erg belangrijk geweest”, aldus Wim Noorman, eigenaar van Eurotech. „Hij zag wat er nog moest gebeuren, en dat hebben we toen gedaan. Het resultaat is een bob die aan de behoefte van de sporters voldoet en inmiddels heeft bewezen snel te zijn.” Noorman noemt de bijdrage van zijn bedrijf – tijdens de presentatie alom geroemd en als beslissend gekwalificeerd – een combinatie van boerenverstand en weinig politiek. „Er was maar één belang en dat was het belang van de sporters en dat hebben we zo goed mogelijk geprobeerd te vertalen. En voor ons is het hobby. Niet meer dan dat. Anders houd je het ook niet vol.”

Voor de plotse ingeving van Van den Berg, die leidde tot de bobslee die er nu is, was tijdens de onthulling en de overdracht aan chef de mission Henk Gemser weinig aandacht. De monteur, gehuld in werkkleding, mocht het doek van de slee trekken, maar daarmee was zijn rol uitgespeeld. Na afloop wilde hij niet ingaan op vragen over zijn bijdrage aan de fabricage van de succesvolle bob. „Ik zeg niets. Maar het is wel een beetje een dubbele show hier. Laat me verder maar.”

Van een afstandje hoorde hij hoe diverse mensen de totstandkoming van het oranje gevaarte naar zich toe probeerden te trekken. En hoe Gemser het project betitelde als een voorbeeld van de ambitie die Nederland heeft met het oog op het binnenhalen van de Zomerspelen van 2028. „Steek er maar bovenuit”, zei Gemser. „Ben maar de beste. Aan deze bobslee is zo professioneel en compromisloos gewerkt, dat dit écht een voorbeeld is van waartoe wij in Nederland in staat zijn.’’

Van den Berg zag het aan en haalde de schouders op. Met de lippen stijf op elkaar.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden