Recensie

Beethovens derde, knap gespeeld én verteld

Beeld Vimeo/Moebius Productions

Aurora Orchestra
Strauss, Beethoven
★★★

Een chef-dirigent die z'n orkest welkom heet op het podium hadden we nog niet eerder meegemaakt. Nicholas Collon, leider van het Aurora Ochestra, kwam op in het Concertgebouw en kondigde aan dat hij samen met de musici de te spelen werken zou introduceren. Daarna nodigde hij zijn equipe uit om zijn betoog muzikaal te komen onderbouwen. Een mooie volgorde.

Collon wees het publiek op de revolutie die Beethoven teweeg had gebracht met de Derde symfonie, en op diens obsessie voor dansritmes. In de 'Marcia funebre' gaat Beethoven te werk als een filmregisseur en springt hij van het ene fragment naar het andere.

Per besproken deel ging het stuk meer leven. De musici van het jonge Engelse orkest bewogen zich in een flexibele choreografie over de bühne, de dirigent nodigde het publiek uit om het ritme te klappen en het thema te zingen. Niet kinderachtig, deze aanpak, geen vermaak; gewoon even een tipje van de sluier van de 'Eroica' oplichten om te ontdekken dat dit meesterwerk uit 1804 een symfonie is die de wereld wilde veranderen.

Goede verteller

Zoiets kan alleen als je met een goede verteller te maken hebt. Collon pikte - niet te vlot, niet te grappig, maar ook niet te serieus - een paar krenten uit de pap, op een intelligente manier en in charmant Engels. Dat belooft wat bij het Residentie Orkest, waar hij met ingang van seizoen 2018-2019 de scepter zal zwaaien.

Hoe klinkt dan het geheel? Even gemakkelijk als de introductie deed vermoeden. De Aurora's, voor het eerst te gast in Amsterdam, zijn gretig en houden van een vol geluid, ook binnen de subtiele dynamiek. Het ensemble speelt staand en uit het hoofd. Collon is gedegen in z'n timing, nodigt de fagotten uit tot extra brommen en verlangt van de hoge strijkers een voorwaarts gerichte klank. Beethoven werd aan Strauss' 'Metamorphosen' gekoppeld - Strauss citeert aan het slot van zijn compositie de treurmars uit de 'Eroica'. Ook hier werd een diepe duik genomen. Het resultaat deed wat grillig aan, beetje oubollig ook, maar werd gekenmerkt door riante solistische trekjes. Weer eens wat anders, zo'n avond.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden