Beeldhouwster met bedrog als belangrijke inspiratiebron

Ze was nog altijd aan het werk, de 98-jarige Frans-Amerikaanse beeldhouwster Louise Bourgeois. Afgelopen weekeinde overleed ze in New York aan een hartaanval.

Dat ze niet van ophouden wist, kwam misschien wel doordat haar sculpturen en schilderijen pas vrij laat werden opgemerkt. Ze liep al tegen de zeventig toen ze eindelijk succes kreeg. Haar echte doorbraak kwam met de expositie die het Museum of Modern Art in New York in 1982 wijdde aan haar oeuvre.

Louise Bourgeois werd op 25 december 1911 geboren in Parijs als dochter van tapijtmakers. Op haar vijftiende begon ze een studie wiskunde en geometrie aan de Sorbonne, waarvan de sporen terug te vinden zijn in haar vroege kubistische schilderijen.

Al snel koos ze definitief voor de kunst. Bourgeois studeerde aan de ücole des Beaux Arts en werkte als assistent bij kunstschilder en beeldhouwer Fernand Léger. In 1938 verhuisde ze met haar Amerikaanse echtgenoot, de kunsthistoricus Robert Goldwater naar New York, waar ze ging studeren aan de Arts Students League.

Vanaf 1947 exposeerde ze enkele malen en één van haar werken werd aangekocht door het Museum of Modern Arts in haar woonplaats, maar daarna stokte de belangstelling decennialang.

Pas na de dood van haar echtgenoot en haar vader werd ze een succesvol kunstenaar. Bourgeois voelde zich als kind verraden door haar vader, die een verhouding had met haar gouvernante. Maar dat bedrog was ook een belangrijke inspiratiebron voor haar. „Ik heb die vrouw altijd gehaat”, vertelde ze ooit tegen de Amerikaanse krant The Washington Post. „Mijn werk gaat over moord.”

In 1993 vertegenwoordigde ze de Verenigde Staten op de Biënnale van Venetië. Zes jaar later nam ze deel aan de kunstbiënnale van Melbourne.

Haar beroemdste sculptuur is de twaalf meter hoge spin ’Maman’ die een mandje met eieren draagt. Daarin verbeeldde ze haar ’maman’ die ze op 21-jarige leeftijd verloor, als de ultieme moederfiguur.

Het Gemeentemuseum Den Haag wijdt vanaf 11 september een tentoonstelling aan Bourgeois. In de vijver voor het museum zal dan ook één van haar reusachtige bronzen spinnen zijn te bewonderen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden