beeldende kunst

T/m 14 mei, wo t/m vr 12 tot 21 uur, za en zo 12 tot 18 uur. Catalogus bij de HP ¿ 5,45.

De Art Amsterdam, het speeltje van de 'avant-garde', bewees dat een kunstbeurs niet groot hoeft te zijn om toch te boeien en liet ook het belang zien van enige selectie. Over hoe scherp die selectie moet zijn, kunnen de meningen verschillen. In vroeger jaren was de KunstRai bijna roomser dan de Paus. Het was een haast sektarische beurs met een fobie voor alles dat niet 'avant-gardistisch' of vernieuwend contemporain was. De nieuwe opzet (kunst vanaf 1900, sieraden, vormgeving, traditionele figuratie) is in dit licht een loflijk streven, maar ook daarin is selecteren onontbeerlijk.

Dat blijkt bij de rondgang over de beurs van dit jaar. De plattegrond is min of meer thematisch ingedeeld. Bij binnenkomst links bevinden zich de galeries met meer traditioneel werk en rechts de avant-garde. Met name links zit er nogal wat kaf tussen het koren en in een beurs met toch al zoveel indrukken, is het noodzakelijk enigszins te schiften. Kwaliteit zou daar meer een richtlijn mogen zijn, met behoud van de verscheidenheid aan stijlen en stromingen.

Het gedeelte met de avant-garde doet aan de andere kant niet onder voor de Art Amsterdam. De galeries van deze beurs hebben wat dat betreft geen reden om zich van de KunstRai af te scheiden. Dit blijkt onder andere uit de goede presentaties van galeries als Art & Project (ongrijpbare figuratie van Koen Vermeule en Hans Broek), Tanya Rumpff (objecten van Hans van Houwelingen en Robin Winters), Galerie Slewe (fraaie ijle en monumentale portrettekening van Elly Strik), Nouvelles Images (aardig werk van Dino Ruissen), Flatland (schilderijen van Mary Waters naar Hollandse meesters), Steltman (solo van Borek Sipek), Carin Delcourt van Krimpen (boksbeugel-sieraden van Joep van Lieshout) en de Lijnbaansgracht-galeries (met onder meer werk van Cheri Samba, Hieke Luik en Sonja Oudendijk).

In de sectie met de kunsthandels en meer 'traditionele' galeries vallen, na enig zoeken, Studio 2000 (werk van Ploeg-kunstenaar Jan Wiegers), Gallery Delaive (etsen Picasso), Reflex (surrealistisch fotografe Sandy Skogland en collages van Daniel Spoerri) en Galerie Tegenbosch (met een mooie vroege tekening van Carel Willink) op.

Het zijn echter de thema-tentoonstellingen die het verschil maken. De stadsconservatoren van Amsterdam, Rotterdam en Den Haag tonen bijvoorbeeld in de setting van een stedelijk restgebied een beeld van Hulya Yilmaz, een billboard-schilderij van René Klarenbeek (iedere dag vers gepenseeld) en een in een container gepresenteerd videowerk van Caitlin Hulscher (fascinerende vertraagde opnamen van mieren die met stukjes voedsel aan de haal gaan).

Het Sandberg Instituut presenteert zich op de KunstRai voor het eerst als postacademische opleiding voor autonome beeldende kunst met de installatie 'Picknick' van Florian Göttke, Dr. Broadcast en Harm van den Berg. Een autoskelet bekleed met stokbrood, een tent in de vorm van een caravan vol vliegen en een schuinoplopend grasveld op een verhoging zorgen voor een vervreemdend en zonderling landschap. Wie het grasveld bestijgt, krijgt een geheel nieuwe kijk op de KunstRai.

De topper is echter de tentoonstelling van het Fonds voor beeldende kunsten, vormgeving en bouwkunst, met als titel 'Uitgelicht'. Daarin worden de kunstenaars getoond die de afgelopen twee jaar van het Fonds een startstipendium kregen. Leo Delfaauw is het gelukt om honderdtwintig kunstenaars een plek te geven in een betrekkelijk kleine ruimte, zonder dat het te vol of onoverzichtelijk wordt. In één klap krijg je een zeer goed beeld van het aanbod aan jong talent.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden