Beeldende kunst

Thea Figee. Al vele jaren is ze bekend als grafica die haar voorstellingen, anders dan wat doorgaans gebruikelijk is, niet in oplaag maakt. Thea Figee (1952) drukt zogeheten monotypes (enkelvoudige plaatdrukken), maar noemt ze zelf liever 'gemengde grafische technieken'. Ze schildert op dragers als karton of zink die vervolgens als 'stempel' worden gebruikt: de eenmaal gemaakte voorstelling wordt op papier afgedrukt.

Altijd heeft de voorstelling een abstract karakter: het gaat om een subtiele vertaling van opvattingen over vorm en kleur, een intuïtief aftasten van ideeën die meestal verwant zijn aan het lyrisch abstract-expressionisme. Soms zijn de vormen herkenbaar, dan zie je de omtrekken van een fles, een doos, een container of een tasje. Al een poosje verbeeldt Figee haar ideeën ook in glas. Na een korte aanloop, waarin ze fusionglas maakte in het atelier van Frank van den Ham in Utrecht, komt ze nu met een grote collectie vazen, schalen en kommen naar buiten in Galerie Jas in Utrecht (Nachtegaalstraat 3). Hoewel er grote verwantschap bestaat tussen de verschillende disciplines waarin ze werkt, weet het glas toch te verrassen. In feite zijn de vazen driedimensionale vervoegingen van de monotypes, waarbij de voorstelling zowel een voor- als een achterzijde en een 'interieur' kan hebben. Ook in glas maakt ze tekenachtige structuren die een veelgelaagde betekenis mee krijgen. Altijd wordt een suggestie overeind gehouden van een steenachtig reliëf. Juist in het glas, dat beurtelings glanzend, helder of mat kan zijn, krijgen deze 'versteningen' een bijzonder karakter. Voeg daarbij het warm-aardse effect dat de meeste glasobjecten hebben gekregen en er is sprake van een geslaagde uitbreiding van de expressieve mogelijkheden. Voorlopig heeft Figee geen behoefte om zich in de kleine wereld van het glas luidruchtig te manifesteren; net als haar grafiek zit haar glas vol met fluisterstille subtiliteiten. T/m 6 maart.

Kerkelijk bezit. In Museum Catharijneconvent in Utrecht (Lange Nieuwstraat 38) lijkt het erop dat de Zilvervloot is binnengevaren. Waar gaat het om: twee kerken hebben hun collecties liturgisch zilver in langdurig bruikleen aan het Catharijneconvent gegeven. Een van de verzamelingen is afkomstig van de parochie Sint Jacobus de Meerdere uit het Noord-Hollandse Akersloot, de andere wordt uitgeleend door de Sint Thomas van Aquinoparochie van de paters Dominicanen uit Amsterdam. Beide parochies, die sinds 1853 deel uitmaken van het bisdom Haarlem, zijn voortgekomen uit 17de-eeuwse schuilkerken. De bruiklenen geven een goed beeld van de rijkdom die in dit soort gebouwen was te vinden. Zo leende Akersloot twee bijzondere objecten uit, een kelk van de bekende Amsterdamse edelsmid Thomas Bogaert en een Antwerpse monstrans uit de barok. Uit Amsterdam komt een spectaculaire monstrans met verguld zilveren beelden van Dominicus en Thomas van Aquino. T/m 29 april.

Videoavond. Onder de titel Home sweet home brengt Martijn Verhoeven vanavond (20.30) een videoprogramma in TENT., Centrum voor Beeldende Kunst in Rotterdam (Witte de Withstraat 50). Centraal in het werk van Verhoeven staat het begrip 'thuis', plek van geborgenheid, het huis als warme schuilplaats te midden van een turbulente buitenwereld. Maar ook het thuis waar dingen gebeuren of lijken te gebeuren, die het daglicht niet kunnen verdragen. Te zien zijn de video's Nelson Henricks Handyman uit 1999, Geesin/Rots De tuin uit 1999, Cathrin Elwis Sleep uit 1984 en Shelly Silver Small lies, big truth uit 1999. Vanavond wordt ook de tentoonstelling 'Foreign Affairs: Puddles 1999-2000' geopend. Twee jaar geleden begon, onder de naam Puddles, een vruchtbare uitwisseling tussen Rotterdamse en Japanse kunstenaars. Aan de basis van Puddles stond het initiatief van onder meer de organisatie CAS in Osaka, een galerie in Tokio en het Rotterdamse kunstenaarsgezelschap Duende. In het najaar van 1999 en 2000 exposeerden Japanse kunstenaars in TENT. Tegelijkertijd werkten Rotterdammers in diverse Japanse steden. In TENT. nu een verslag in beelden van Liesbeth Bik & Jos van der Pol, AE. Kliest, Kellie Smits, Jean-Marc Spaans, Dre Wapenaar, Marleen van Wijngaarden en initiatiefnemer Kamiel Verschuren.

Excursie

Groningen. Op straat in de stad Groningen is veel kunst te zien. Wie al die beelden in een middag wil zien, gaat mee met het busje dat elke laatste zondag van de maand door de stad toert. Ook komende zondag rijdt het busje weer voor wie zich opgeeft op tel.no. 050/3090757. Info op internet: www.kunstexcursie.nl. De bus rijdt langs 50 werken die de laatste 50 jaar in de buitenwijken van de stad zijn geplaatst. Zo is er aandacht voor het 20-jarig kunstproject van de RUG, aan oudere beelden zoals de Groninger kunstenaars Willem Valk en Wladimir de Vries, maar ook in de route zijn opgenomen beelden van hedendaagse kunstenaars als Jan Wolkers, Armando, Sigi Gudmunsson, Eja Siepman van den Berg en Erwin Olaf. De bus vertrekt om 13.30 uur bij het Centraal Station van Groningen.

Theater

King Lear. Als eerste voorstelling van theatergezelschap Oostpool (ooit De Federatie en Theater van het Oosten) ensceneert artistiek leider Rob Ligthert in de bewerking van zijn huisschrijver Peer Wittenbols 'King Lear'. ,,Als kijkspel is 'Lear' verre van saai, maar niet dwingend genoeg om je van een persoonlijke kijk op de tragedie te kunnen overtuigen'', aldus theatercritica Hanny Alkema. Naast veertig figuranten doemen tevens op: Juul Vrijdag, Anne Martien Lousberg, Hans Hoes, Oda Spelbos en Folmer Overdiep. In afwachting van het eigen Oostpooltheater speelt de troupe 'Lear' in de Arnhemse Eusebiuskerk. T/m 3/3.

Zevenkoppige Hamlet. Onder de spartaanse regie van Jan Ritsema speelt het theatercollectief 't Barre Land Shakespeare's stuk der stukken. Taal is de hoofdrol in deze 'Hamlet', spel is ondergeschikt, alle zeven acteurs spelen alle rollen, elkaar overlappend en door elkaar heen. ,,Een innemende mislukking'', oordeelde theaterrecensent Hans Oranje. Mislukt: ,,Ik vind het wel een beetje dom van de makers om de band tussen een personage en zijn tekst zó door te snijden, dat de toeschouwer, gesteld dat hij toch het verhaal over Hamlet wil horen, drie uur lang tekst naar zich krijgt toegekeild die hij alleen met een stevige kennis van het stuk weer in het lid kan zetten.'' Innemend: ,,Het is een genot de inzet en het speelplezier van deze acteurs gade te slaan.'' 22/2 Arnhemse schouwburg, 23/2 Plaza Futura, Eindhoven, 27 en 28/2 Rotterdamse schouwburg, 2/3 Chassé, Breda, 3/3 Leeuwarder Harmonie, tournee t/m 4/5.

Vlaamse Hamlet. In gastregie bij Het Toneelhuis speelt en regisseert Jan Decorte zijn zelfbewerkte Deense tragedie 'Amlett'. In zijn enscenering krijgt poëzie voorrang. ,,Daddist / slape / drome / sterreve / wadde / gedacht / vanniks / komt niks / tizal'', aldus de Vlaamse Amlett. 27/2 Haarlemse schouwburg, 28/2 schouwburg Nijmegen, 1/3 Utrechtse schouwburg, 11/3 stadsschouwburg Amsterdam.

Lucifer. Voor de vijfde keer ensceneert Hans Croiset Vondels hemeldrama 'Lucifer' (1654). Nu met hoofdzakelijk jonge, net afgestudeerde acteurs. Met hemelse belichting van Reinier Tweebeeke. 1/3 Haarlemse schouwburg, 2 en 3/3 Rotterdamse schouwburg, 6/3 Isala, Capelle a/d IJssel.

Independance. Guido Kleene, Hans Man in 't Veld en Paulien Geerlings spelen 'Paters in Congo' over de laatste missionarissen in het oerwoud. Wat doen die wilskrachtige oude mannen daar, die ondanks rebellie en ineenstorting van het land hun idealen niet verloren? 22/2 Gronings Kruithuis, 24/2 De Vorst, Tilburg.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden