Beeldende kunst

Ricardo Brey. Als protégé van museumdirecteur en Documenta-organisator Jan Hoet uit het Belgische Gent heeft de Cubaan Ricardo Brey veel aandacht voor zijn werk weten te wekken. Brey was prominent aanwezig op tal van grote manifestaties die Hoet organiseerde. Op een dubbelexpositie die Brey in zowel Amsterdam als Schiedam heeft gekregen, bewijst hij zijn talent. Brey verloochent zijn eenvoudige afkomst niet als hij 'armoedige' materialen als teer, katoen, jute, zand en modder in zijn sculpturen en schilderijen toepast. Brey's werk valt ogenschijnlijk onder de Italiaanse arte povera (vooral wat het gebruik van afvalmateriaal betreft), maar ook is er verwantschap met de Spanjaarden Tapiès en Saura, die eveneens met 'arme materialen' werkten. Voor zijn expositie bij de Amsterdamse galerie Lumen Travo (Lijnbaansgracht 314) koos Brey voor een kleine reeks van werken die met zaken als religie en natuur te maken hebben, terwijl in Pand Paulus in Schiedam (Korte Haven 125) de nadruk valt op het sociaal-politieke karakter.

Glas en keramiek

Britse keramisten. Onder de titel 'Hedendaagse Britse keramiek' brengt de Deventer galerie voor keramiek 'Loes & Reinier (Korte Assenstraat 15) een groep pottenbakkers uit Groot-Brittannië. Alle deelnemers aan deze expositie zijn lid van de CPA, de Craftsman Potters Association. Deze 'Vereniging van ambachtelijke pottenbakkers' zet zich sinds 1958 in voor het edele ambacht van de klei-vervaardiging in het algemeen en die van haar leden in het bijzonder. Hoewel de Britse keramiek al sinds de jaren '80 in Engeland in hoogst avant-gardistisch vaarwater is terechtgekomen, is die instelling niet van de leden van de CPA af te zien. Zij kenmerken zich door een ambachtelijke en dus degelijke aanpak van de materie klei, van toepasselijke glazuren die op beproefde vormen worden opgebracht. Een paar namen die op deze tentoonstelling zijn te zien: Regina Heinz, die vrijstaande sculpturen en wandreliëfs maakt; Ashley Howard, waarschijnlijk de meest 'potterie'-achtige keramist in dit gezelschap, Eric James Mellon die vooral sterk in het decoreren van vaasvormen is en Phil Rogers, die zijn potten versiert met ingekraste grassen die vervolgens met asglazuur worden afgewerkt. T/m 17 februari.

Richard Price. Van de Engelse, maar al sinds lang in Nederland woonachtige kunstenaar Richard Price zijn vooral zijn in half doorschijnend glas gegoten baby's en torso's bekend geworden. Voor zijn expositie bij Galerie Carla Koch in Amsterdam (Prinsengracht 510 sous) heeft Price kleinere geblazen en gegoten objecten gemaakt. Price kan inmiddels terugblikken op een rijk geschakeerd oeuvre dat een groot aantal technieken en materiaalbewerkingen omvat. T/m 17 februari.

Lezing

Saenredam. Ter afsluiting van de prachtige Saenredam-tentoonstelling (een vrijwel compleet overzicht van de schilderingen en -tekeningen van kerken in Utrecht) die komende zondag afloopt, heeft het Centraal Museum in Utrecht (Nicolaaskerkhof 10) voor dit weekeinde twee bijzondere evenementen bedacht. Zaterdagmiddag klinkt om 15.30 uur in de aula van het museum muziek uit de tijd van Saenredam die in Utrecht werd gecomponeerd. Aan het concert, door het Koh-i-noor saxofoonkwartet, gaat een lezing vooraf met de titel 'Wat hoorde Saenredam?'. Frans de Munnik vertelt wat Saenredam tijdens een wandeling door het centrum van de Domstad in het jaar 1636 aan muziek had kunnen horen. Aanvang 14.00 uur.

Theater

Zevenkoppige Hamlet. Onder de spartaanse regie van Jan Ritsema speelt het theatercollectief 't Barre Land Shakespeare's stuk der stukken. Taal is de hoofdrol in deze 'Hamlet', spel is ondergeschikt, alle zeven acteurs spelen alle rollen, elkaar overlappend en door elkaar heen. ,,Een innemende mislukking'', oordeelde toneelrecensent Hans Oranje. Mislukt: ,,Ik vind het wel een beetje dom van de makers om de band tussen een personage en zijn tekst zó door te snijden, dat de toeschouwer, gesteld dat hij toch het verhaal over Hamlet wil horen, drie uur lang tekst naar zich krijgt toegekeild die hij alleen met een stevige kennis van het stuk weer in het lid kan zetten.'' Innemend: ,,Het is een genot de inzet en het speelplezier van deze acteurs gade te slaan.'' 1 t/m 3/2 Gent, 10/2 De Lieve Vrouw, Amersfoort, 13 t/m 17/2 Amsterdamse Brakke Grond. Tournee t/m 4/5.

Vlaamse Hamlet. In een gastregie bij Het Toneelhuis speelt en regisseert Jan Decorte zijn zelfbewerkte Deense tragedie 'Amlett'. In zijn enscenering krijgt poëzie voorrang, poëzie als chaos. ,,Daddist / slape / drome / sterreve / wadde / gedacht / vanniks / komt niks / tizal'', aldus de Vlaamse Amlett. T/m 10/2 Antwerpse Bourla, 16 en 17/2 Rotterdamse Schouwburg, 27/2 Haarlemse Schouwburg, 28/2 Schouwburg Utrecht.

Lucifer. Voor de vijfde keer ensceneert Hans Croiset Vondels hemeldrama 'Lucifer' (1654). Nu met hoofdzakelijk jonge, net afgestudeerde acteurs. Met hemelse belichting van Reinier Tweebeeke. T/m 4/2 Amsterdamse Stadsschouwburg (4/2 ook matinee), 6/2 Tilburgse schouwburg, 7/2 Schouwburg Hoorn, 8/2 Amersfoorts De Flint, 9/2 De Naald, Naaldwijk, 10/2 Arnhemse Schouwburg.

King Lear. Als eerste voorstelling van theatergezelschap Oostpool (ooit De Federatie en Theater van het Oosten) ensceneert artistiek leider Rob Ligthert in de bewerking van zijn huisschrijver Peer Wittenbols 'King Lear'. Naast veertig figuranten doemen tevens op: Juul Vrijdag, Anne Martien Lousberg, Hans Hoes, Oda Spelbos en Folmer Overdiep. In afwachting van het eigen Oostpooltheater speelt de troupe 'Lear' in de Arnhemse Eusebiuskerk. T/m 3/3, met op de zondagen 4 en 11/2 ook matinee.

Bloedwoede. Danser Ton Lutgerink en acteur Hans Dagelet spelen bij het Onafhankelijk Toneel 'Bloedwoede' onder regie van Mirjam Koen. Broers op zoek naar waar bloed niet kruipen kan. 7 en 8/2 Grand Theatre in Groningen, tournee t/m 17/3.

Independance. Guido Kleene, Hans Man in 't Veld en Paulien Geerlings spelen 'Paters in Congo' over de laatste missionarissen in het oerwoud. Wat doen die wilskrachtige oude mannen daar, die ondanks rebellie en ineenstorting van het land hun idealen niet verloren? T/m 3/2 Frascati, Amsterdam, 8/2 Gigant, Apeldoorn, tournee t/m 23/3.

Slot Trust. Sylvia Poorta speelt in de solovoorstelling 'So long, farewell, aufwiederseh'n, goodbye' de laatste voorstelling onder de Trustvlag. Per 1 januari fuseerde de Trust met Art & Pro tot de Theatercompagnie. Vrouw zag 904 keer The sound of Music. T/m 2/2 in het Amsterdamse Trusttheater, 7 t/m 10/2 Rotterdamse Schouwburg.

Musical

The Hired Man is van origine een Britse musical, gemaakt door componist Howard Goodall en tekstschrijver Melvyn Bragg. Hij behandelt de strijd op het land ('hired man': de seizoensarbeider) aan het begin van de 20ste eeuw. Het Koninklijk Ballet heeft er, in een regie van Jan Verbist, een continentale versie van gemaakt, met onder anderen Ernst Daniël Smid, Janke Dekker en Jan Schepens. De Belgische première is vanavond in 't Eilandje in Antwerpen, de Nederlandse première vindt op 4 februari plaats in Theater a/d Parade, Den Bosch. Tournee afwisselend door België en Nederland tot eind april.

Diana, een One Woman Musical, beleefde afgelopen zaterdag een succesvolle première in Leiden. Vera Mann vertolkt de hoofd- en enige rol: Prinses Diana van Wales. Diana ziet haar leven aan zich voorbijtrekken, terwijl ze aan de vooravond van een liefdadigheidsveiling bij Christie's in haar boudoir haar jurken uitzoekt. Peter de Baan regisseerde, de muziek is gecomponeerd door pianiste Amina Figarova (Azerbeidzjan), een driemansorkest begeleidt Vera Mann. Bij de musical zijn een cd ('Diana, de musical') en een single ('Kwetsbaar en klein') uitgebracht. Te zien in Leeuwarden (De Harmonie, 1), Drachten (De Lawei, 2), Heerenveen (Posthuis Theater, 3), Nieuwegein (De Kom, 6), Roosendaal (De Kring, 7), Emmen (De Muzeval, 8). Tournee tot half mei.

42nd Street, de dansmusical met Angela Schijf in de rol van Peggy, staat van 1 t/m 11 februari in Theater Carré in Amsterdam. Peggy, een dansers uit het ensemble, krijgt haar grote kans als op een avond de grote ster niet kan optreden. Ze grijpt die kans met beide handen aan en bereikt in één klap zelf de sterstatus. De dansmusical is geregisseerd door Mark Bramble, co-auteur van de oorspronkelijke Broadway-versie. In overige rollen o.a. Mariska van Kolck en Bart Oomen.

Literatuur

Nexus Conference 2001. Het programmaboekje van de Nexus conferenties is zoals gewoonlijk nogal veelomvattend. Een diagnose van onze tijd en een onderzoek naar de voorwaarden van het menselijk bestaan; dat beoogt het Nexus Instituut met een nieuwe reeks van conferenties waarvan de eerste 'liefde en dood' is getiteld. Op de eerste conferentiedag staan vragen als: Is Liefde die ene grote passie tot in de dood? Is het de overgave aan zoveel mogelijk passies of is het een leven wijden aan compassie? Medewerking verlenen o.a. Tatjana Tolstaja, een van de meest geprezen Russische schrijfsters van dit moment; Ian McEwan, winnaar van de Booker prize 1998; Alberto Manguel, Argentijns schrijver, vertaler, criticus en voorlezer van Jorge Luis Borges. 4/2, van 9.30 tot 22.00 uur. Info: 013/4663450.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden