beeldende kunst

'Rendezvous'. Museum van hedendaagse kunst, Citadelpark Gent. (Station St.Pieter). Di tm zo 9.30-17 uur, tot 27 juni. Boekjes elk Bfr. 650.

Over de bereidwilligheid van Gentenaren kan hij in elk geval tevreden zijn. Er zijn meer dan 1600 spullen ingeleverd en geregistreerd. Wat de dingen voor de inzen(st)er betekenen is zonder toelichting lang niet altijd zichtbaar. Sommige zijn voor deze gelegenheid 'herijkt' doordat het museum enkele kunstenaars heeft verzocht, elk een keuze uit de overvloed op een eigen manier te presenteren. Die kunstenaars, die Jan Hoet ook voor de jongste Documenta had uitverkoren, zijn in het resultaat herkenbaar.

Ilya Kabakov heeft in een in het rond lopende gang in kabinetten al dan niet uit de dozen gehaalde troep geplaatst. Bureaucratische dienstaanwijzingen wekken doffe wanhoop, net als onlangs in het Stedelijk Museum te Amsterdam. In een grote museumzaal klinkt melancholische Russische zang. Hier zijn aan voorwerpen in vitrines korte teksten toegevoegd waarin de eigena(a)r(es) uitlegt wat het ding dierbaar maakt. Een oude foto blijkt een 'Portret van mijn moeder' te zijn. Een stukje hout en een Indiaans sieraad zijn souvenirs. Een Romeinse baksteen is door de inzender eigenhandig uit de Villa Hadriana gejat. Vroeger exposeerden op die manier enkele kunstenaars hun 'persoonlijke mythologie'. Anderen stelden een 'portret' samen met spulletjes van de geportretteerde.

Vaak zijn zowel inzending als toelichting banaal. In enkele gevallen is het bijschrift in zo'n vitrine navrant. Een kledingstuk blijkt bewaard te worden als reliek van een overleden kind of echtgenoot. Het geheel wekt dezelfde gevoelens als de tegen zichzelf gerichte indiscretie van vrijwillige deelnemers aan bepaalde tv-programma's.

De kunstenaar Jimmi Durham heeft onder meer voorwerpen gekozen die ook bij anderen iets kunnen oproepen: een roestende brancard op dunne wielen, een hoed van veertjes, een lange slangehuid. Hij maakte ook groepjes van dingen die verwant zijn zoals kinderschoentjes of die hij verwant maakte, zoals eeh handfietspomp en een fluit. Apart staat zijn beeld: een grote, grijze buis van kunststof, gedragen door een ingewikkelde houten stellage.

Henk Visch veroorzaakt in enkele zalen kleine ontdekkingen. Op de deels verhoogde vloer van een witte zaal lijkt een kaal fietsframe opeens op een gehoornd, snel dier. Brokken glas beziet men als kostbaarheden. Elders komen van achter een strokengordijntje kleine voorwerpen op een draaischijf uit de wand: het bovenlijf van een op een modelautootje bevestigd Christusbeeldje met mes en vork in plaats van geheven handen; een gevuld inktpotje; een keramisch paardje met de voorbenen van een vrouw. Er zit kennelijk wat eigen werk van Visch tussen, net als in de zaal waar hier en daar iets op de rand van de lambrizering prijkt. Voor een met rommel omgeven houten ledikant staat een meer dan menshoog lappenspooksel.

De expositie is - naar Hoets rechterhand De Baere vaststelt - geen sociologische. Klopt. Maar ze biedt veel materiaal voor wat culturele anthropologie. Eerst werden in kunstmusea buiten-Europese ethnografica om hun vorm naast moderne kunst gezet. Toen volgde het postmodernisme, waarbij het niet om de vorm gaat maar om de inhoud. Het hek is van de dam. Op de nieuwe Sonsbeek-expositie te Arnhem komt onder meer een 'rariteitenkabinet met persoonlijke bezittingen' van oude baasjes in Bronbeek. Men zal verder 'gedachten en verlangens' van gedetineerden in de Arnhemse Koepelgevangenis openbaren. Ook dat gaat wel weer over.

Er zijn twee begeleidende boekjes te koop in Gent. In het rode zijn 156 voorwerpen afgebeeld bij de tekst van de inzenders. Het blauwe boekje biedt naast foto's enkele teksten in drie talen. Wat ze in elk geval duidelijk maken is, dat Paul Groot en Pavel Pepperstein aan verbale incontinentie lijden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden