Beeldende kunst

Merijn Bolink. Het Groninger Museum toont vanaf zaterdag werk van Merijn Bolink (Amsterdam 1967) uit de afgelopen tien jaar. Bolink wordt gerekend tot de jongste generatie Nederlandse beeldhouwers. Hij gebruikt bestaande objecten die hij ontleedt, assembleert en transformeert tot nieuwe beelden. Bolink beschouwt zichzelf als uitvinder en onderzoeker in een laboratorium. Zijn werk is niet gebaseerd op de wetten van de rede. Eerder zijn het werkelijk geworden gedachte-experimenten, ontleend aan de fantasie, berustend op associatieve en poëtische verbanden. T/m 15 april.

Kerkinterieurs. In de Gemeentelijk Expositieruimte in Kampen (IJsselkade 33) is werk bijeengebracht van vier schilders die zich toeleggen op het kerkinterieur. Ruim drie eeuwen nadat Pieter Saenredam zijn schitterende kerkgezichten maakte (een expositie van ruim zeventig Utrechtse kerken van zijn hand in het Centraal Museum in Utrecht ging vorige week open), leggen de schilders Johan Grabijn, Henk Helmantel, Maarten 't Hart (geen familie) en Sjaak Kaashoek zich nog steeds op dit bijzondere onderwerp toe. Is de 70-jarige Grabijn de oudste in dit gezelschap (hij verhult nooit dat hij zeer gecharmeerd is van de 17de-eeuwse kerkenschilders als Saenredam, Houckgeest en Van Vliet), de jongste kerkschilder is Kaashoek, geboren in 1961. Ook Kaashoek heeft een voorkeur voor 17de-eeuwse kerkschilders, maar hij legt zich niet uitsluitend toe op dit genre. Dat doet ook Helmantel (geb. 1945) niet, die net als Kaashoek graag een stilleven opzet. 't Hart (1950) daarentegen is een doorgewinterde kerkschilder, hij maakte onlangs zijn honderdste kerkinterieur, wat voor een fijnschilder van zijn type een monsterproductie betekent. De expositie wordt komende zaterdag om 15 uur geopend door publicist en theoloog A.C. Bronswijk. T/m 30 december.

Nederlandse orden. Het heeft een behoorlijke tijd geduurd, maar deze week was het zover: afgelopen dinsdag ging in Apeldoorn het geheel vernieuwde Museum van de Kanselarij der Nederlandse Orden open. Het museum is gehuisvest in de oostvleugel van Paleis Het Loo in Apeldoorn. Daar wordt aan de hand van bijna 2000 voorwerpen een beeld gegeven van de wijze waarop orden en officiële onderscheidingen in Nederland, maar ook in het buitenland, zijn ontstaan. Zo zijn er eeuwenoude orden te zien als de Maltezer orde, de orde van de Kousenband (met het nog altijd gebruikte devies 'Honni soit qui mal y pense', oftewel 'Wee hem die er slecht van denkt') en de orde van het Gulden Vlies. Er zijn ook meer recente onderscheidingen, die gedragen werden door koningin Wilhelmina, haar echtgenoot prins Hendrik en door prins Bernhard. Het Museum van de Kanselarij der Nederlandse orden is geopend op dinsdag t/m zondag van 13.00-17.00 uur.

Fotografie

Paris Photo. Traditioneel roept Parijs november uit tot de Maand van de Fotografie. In bijna elke expositiegelegenheid wordt gedurende een aantal weken aandacht gevraagd voor dit momenteel in Frankrijk zeer populaire medium. Hoogtepunt sinds enkele jaren van de Mois de la Photo is de vierdaagse fotobeurs 'Paris Photo', die vandaag in de Carrousel van het Louvre opengaat en een gevarieerd aanbod van tientallen galeries laat zien. Hoewel de Parijse beurs door Franse fotogaleries (circa veertig) wordt gedomineerd, doet een groot aantal exposanten van buiten Frankrijk mee: in totaal hebben zich meer dan 90 galeries uit 15 landen aangemeld. Daar zitten landen bij die op dit internationale forum opvallen: verre gewesten als Hongarije, Australië, Japan en de Verenigde Staten laten zich doorgaans niet zien in Frankrijk. Nederland is met zeven galeries en kunsthandelaren goed vertegenwoordigd. Onder hen Ton Peek, Van Zoetendaal, Flatland (met Micha Klein en Erwin Olaf) en Pennings (Jan Dibbets, Lily Almog). Veel aandacht op deze beurs is er ook voor het verschijnsel van de bedrijfscollectie. Régis Durand, directeur van het Centre National de la Photographie stelde een overzicht samen van werk uit de verzamelingen van Cartier, het filmbedrijf Première Heure en enkele banken. Paris Photo is elke dag, t/m zondag, geopend van 11.00-20.00 uur.

Lezingen

Stadsgalerij. In de Stadsgalerij in Heerlen (Raadhuisplein 19) wordt volgende week woensdag (20.00 uur) een korte serie lezingen afgesloten met een voordracht over de houding die kunstenaars innemen ten opzichte van de werkelijkheid. Er worden kunstenaars belicht die vanuit een maatschappijkritische of sociologische benadering werken, schilders die een directe dialoog met de werkelijkheid, de maatschappij of de politiek aangaan. Op de lezing komt het werk ter sprake van Marlene Dumas, Philippe Akkerman en Emo Verkerk.

Havengebied. In het Amsterdams Historisch Museum (ingang Nieuwezijds Voorburgwal 357, maar ook via de Kalverstraat) loopt een aardige serie lunchpauzevoordrachten. Vanmiddag (12.30 uur) is de beurt aan Henk de Vroom, beeldend kunstenaar en adviseur bij het Amsterdams Fonds voor de Kunst) die ingaat op de kunsttoepassingen in het Oostelijk Havengebied van Amsterdam.

Kleinkunst

Lebbis & Jansen toeren langs de Nederlandse theaters met hun nieuwe voorstelling 'Hoogwoord'. Zij beloven het publiek altijd, overals, desnoods tegen betaling de waarheid te vertellen. 16/11 Leidse Schouwburg, 17/11 Rijswijkse Schouwburg, 22 en 23/11 Chassé Theater (Breda).

De kale zangeres. Het MUZtheater brengt 'De kale zangeres', de absurdistische klassieker van Eugène Ionesco. Inspiratie voor deze voorstelling vond de Roemeens-Franse schrijver in een conversatiecursus Engels voor beginners. Al snel ontdekte hij hoe lachwekkend het automatisme van taal kan zijn: het praten om niets te zeggen. De première van 'de kale zangeres' vond plaats in 1949 in Parijs. Regisseur Allan Zipson heeft het stuk nu bewerkt. Vertaling: Jos en Willem Karel van Loon, spel: o.a. Theo Franzs, Ad van Kempen, Olaf Mamberg en Ria Marks, muziek: Jan-Willem van Kruyssen, Jan Rijnsoever. 16/11 De Lawei (Drachten), 17/11 De Leidse Schouwburg, 22/11 De Kolk (Assen).

Montezuma's revenge. Paul Klooté, Jeffrey Zuhdy, Hans Cassa, Ted Koninkx en Kai Peterson-Henry vormen de a-capellagroep Montezuma's revenge B.V. De laatste der Azteken. In de voorstelling 'High density' -over het leven van de vijf zangers op tournee, in hotels en 'on the road'- integreren zij theater, muziek en video. Video: Pervaiz Kahn, muziek, regisseur: Bob Zimmermann. 16/11 Spoortheater (Nijverdal), 17 en 18/11 Diligentia (Den Haag).

Theater

Paardenkathedraal. Onder regie van voormalig acteur Mark Rietman speelt De Paardenkathedraal Hugo Claus' 'De vossejacht'. Over de vrek, die alle andere vrekken de loef wil afsteken met dus een fatale ontmaskering. Met onder anderen Leike-Rosa Altink, Arthur Roffelsen, Harriët Stroet en Robin van der Velden. T/m 30/12 in het Paardenkathedraaltheater aan de Utrechtse Veearstenijstraat 155.

Nagelaten bekentenis. Ger Thijs bewerkte en speelt 'Een nagelaten bekentenis' van Marcellus Emants onder regie van Frans Strijards. 'Mijn vrouw is dood en al begraven', luidt Emants' beginzin, en van een natuurlijke dood is geen sprake. ,,Thijs en Strijards zijn erin geslaagd'', oordeelde Trouw-recensent Hanny Alkema, ,,om, net als in de roman, het accent van de anekdote van de gifmoord te verleggen naar de tragiek van de zichzelf tot mislukken verdoemde mens. Intelligent gedaan met een prettig vleugje onderhuidse humor.'' 18/11 Arnhemse Schouwburg, 20/11 Schouwburg Meppel, 24/11 Bellevue, Amsterdam, 29/11 Schouwburg Tilburg.

Hollandia herneemt 'Vermoorde onschuld' naar de gelijknamige roman van Karin Overmars. Onder regie van Jan van den Berg speelt Carola Arons de heldin Eva, die zich tussen geld, psychologen, seks en drugs staande poogt te houden. 16/11 Futura, Eindhoven, 17/11 Leeuwarder Harmonie, 23 t/m 25/11 Haarlemse Toneelschuur, 26/11 Bellevue, Amsterdam, tournee t/m 9/12.

Het Volk speelt het quasi-realistisch reportagedrama 'Een zomerjurk vol verdriet'. Drie zusjes verloren elkaar uit het oog. Riet runt het Kantoortje Lullemans & Co in Amsterdam, Pluis kwijnt weg in Sluiskil, Aafje tobt voort bij de monniken van Boesingheliede. Met Bert Bunschoten, Joep Kruijver en Wigbolt Kruijver. 16/11 Heerenveen, 17/11 Heemskerk, 18/11 Zwijndrecht, 22/11 Tilburg, 23/11 Goes (voor de Sluiskillenaren!), 24 en 25/11 Utrecht, t/m 30/5 tournee.

Zonder titel is de titel van Wim T. Schippers' nieuwe toneelstuk dat hij voor Toneelgroep Amsterdam schreef. Regisseur Titus Muizelaar houdt de chaos nog knap in de hand, maar ook voor de geharnaste Schippersliefhebber is 'Zonder titel' zwaar zwoegen geblazen. In onverdroten mallotigheid die weigert geestig te worden, gaat het maar door en houdt het pas aan het eind van de avond op. T/m 18/11 in het Transformatorhuis op het Amsterdamse Westergasfabriekterrein.

Het Vervolg bewerkte de roman 'De gelukkige huisvrouw' van Heleen van Royen tot een toneelstuk onder regie van Léon van der Sanden. Ooit gelukkkig raakt de huisvrouw na de geboorte van haar zoon in een psychose. Met de Jonge Gasten Hadewych Minis, Bram Coopmans, Edo Brunner en Annelies van der Bie. T/m 9/12 in het Maastrichtse Derlontheater. Op 16/11 een interview met de schrijfster.

Literatuur

Lof der Traagheid. Van 18 t/m 26 november vindt in Arnhem & Nijmegen de zesde editie van het grootste Nederlandse literatuurfestival plaats: De Wintertuin. Tijdens het festival wordt het begrip 'traagheid' uitgesponnen. Deze Wintertuin is een week vol debatten, gesprekken, performances, video-vertoningen, soundscapes, interviews en uitvoeringen. Alles onder de titel: 'Lof der Traagheid'.

Het festival gaat 18/11 van start met 'Van Twee tot Twaalf', een poëzieprogramma waaraan o.a. wordt deelgenomen door H.H. ter Balkt en Elly de Waard.

Op 19/11 is er de première van de muziektheaterproductie 'Humeuren en temperamenten', naar het gelijknamige boek van Gerrit Komrij.

Op 21/11 is er een avond over Maurice Gilliams, de trage schrijver die nu, honderd jaar na zijn geboorte, geëerd wordt door o.a. Paul de Wispelaere en Marc Insingel.

Op 22/11 debatteren Herman Franke, Bas Heijne en Hans Goedkoop over de verloedering van onze letteren.

Meer informatie op www.wintertuin.nl. Tel. 024/3231904.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden