Beeldende kunst

Katten. Dorinde van Oort, vooral bekend als schrijfster (van boeken als 'Meisje voor halve nachten' en 'Vrouwenvlees'), is ook beeldend kunstenaar. Ze toont in haar schilderijen een grote voorliefde voor de poes en diens zielenleven. Veertig kattenportretten van haar hand zijn, alle voorzien van een 'diepte-interview', vanaf morgen te zien in het Natuurmuseum in Rotterdam (Museumpark/Westzeedijk 345, direct naast de Kunsthal). Ze koos voor haar portretten verschillende lievelingspoezen van bekende Nederlanders zoals Anton Heyboer en Paul de Leeuw. Maarten 't Hart, erkend kattenhater, opent de expositie vrijdag (17 uur). T/m 9 juli.

Fotografie

Henri Béchard. Galerie Ton Peek Photography in Utrecht (Oudegracht 295) diepte het werk van de Fransman Henri Béchard op, van wie niet veel meer bekend is dan dat hij tussen 1869 en 1880 actief was als fotograaf. Béchard had zich in die periode in Cairo gevestigd. Zijn onderwerpen waren de plaatselijke bevolking, landschappen en architectuurvoorstellingen, waarbij zijn voorkeur duidelijk uitging naar de piramides. T/m 13 mei.

Niet om het even. Galerie Fotomania in Rotterdam gaat zoals bekend haar deuren sluiten. Op uitnodiging van de stichting Tent (Witte de Withstraat 50) neemt de galerie nu afscheid met een presentatie die de vijftienjarige geschiedenis van de fotogalerie omvat. De expositie, die de titel 'Niet om het even' draagt om aan te geven dat het in de galerie vooral om betrokkenheid (en toch ook verwondering) ging, omvat werk van bekende namen als Wout Berger, Peter Martens, Ulay, Andy Warhol en Fons Brasser. T/m 30 april en dan is het echt gedaan met Fotomania.

Meer fotografie. Portretten van Frans Lossie zijn te zien in Galerie Lilja Zakirova in Heusden aan de Maas (Engstraat 6). Lossie zoekt in zijn beelden naar het innerlijk van zijn mensen, waarbij hij enige vorm van idealisering wil vermijden. T/m 30 april.

Glas en keramiek

Caroline Prisse. In de beelden van Caroline Prisse spelen vleugels de hoofdrol. Ze staan symbool voor de wens om 'volwassen' te worden, de wens ook om pijn en plezier in balans te brengen. De vleugels lijken wel wat op vliegend ondergoed, op erotische kledingstukken die in gekleurd glas zijn gestoken. Prisse, die van huis uit beeldhouwer is met een voorkeur voor glas, toont haar nieuwe werk in galerie Braggiotti in Amsterdam (Singel 424). T/m 15 april.

Corien Ridderikhoff. Galerie Terra Keramiek in Delft (Nieuwstraat 7) exposeert nieuwe objecten van Corien Ridderikhoff. Zij werkt in een herkenbare stijl: uitgaande van de vijfhoek als basisvorm maakt ze vazen die ze van een diepblauw en wit decor voorziet. Vorm en kleur hebben tezamen een sterke optische werking. T/m 15 april.

Architectuur

Steven Holl. Onder de titel 'Looking for mr. Steven Holl' heeft de stichting Arcam in Amsterdam (Waterlooplein 213) een tentoonstelling ingericht op grond van een zoektocht naar de sporen die de Amerikaanse architect Steven Holl in Nederland heeft nagelaten. Holl werd bekend door zijn woningbouwproject in het Japanse Fukuoka, maakte verder een museum voor hedendaagse kunst in Helsinki en ontwierp een beroemd geworden kapel in Seattle. In Amsterdam wordt binnenkort het nieuwe hoofdkantoor van woningcorporatie Het Oosten (in de Sarphatistraat) naar zijn ontwerp opgeleverd. T/m 6 mei.

Lezingen

Aardse schoonheid. Nu de megamanifestatie 'Aardse schoonheid, hemelse kunst, kunst van de islam' in de Nieuwe Kerk in Amsterdam op haar eind loopt, wordt er ook een punt gezet achter de uitgebreide lezingenreeks die de tentoonstelling begeleidt. Nog twee keer komen islam-kenners naar de Nieuwe Kerk om bijzondere aspecten van de tentoonstelling te belichten. De laatste deskundige in de reeks is Michail Piotrovski, gastconservator van de expositie (en directeur van het vermaarde Hermitage Museum in Sint-Petersburg) die op 20 april naar Amsterdam komt. Volgende week donderdag is de beurt aan J.M. Rogers, hoogleraar islamitische kunst en archeologie van de islam aan de Universiteit van Londen. Hij vertelt deze avond (20 uur) over de collectie van Nasser D. Kahlili in Londen, die met ruim honderd objecten op de expositie vertegenwoordigd is.

Kleinkunst

Festival. Op 10/4 biedt het Nieuwe de la Mar in Amsterdam plaats aan de finale van het Concours om de Wim Sonneveldprijs. Anders dan de naam doet vermoeden gaat het om beginnende cabaretiers, die vanaf begin februari her en der in het land hebben mogen voorspelen. De halve finales, in Theater Bellevue, zijn nog mee te maken op 6, 7 en 8/4. Behalve het Concours biedt het Amsterdams Kleinkunst Festival de komende dagen nog 'Voor de eeuwigheid', waarin liedteksten uit de afgelopen 100 jaar gezongen worden door een gelegenheidsensemble bestaande uit Evert de Vries, Stan Limburg, Sara van Dijk en Sylvia Alberts.

Pepijn. Voor de zevende keer vindt op 10/4 een benefietvoorstelling voor het Haagse theater Pepijn plaats. De opbrengst gaat naar het theater, dat financieel al jaren noodlijdend is. In het Circustheater treden Kees van Kooten, Eric van Sauers en Paul van Vliet op samen met het Residentie Orkest o.l.v. Jurre Haanstra. Youp van 't Hek presenteert. Kaarten (vanal 75 gulden) via: 0900/3005000.

Crème Fraîche is van alle markten thuis: mime, close harmony, slapstick en muzikale persiflages. Met hun programma 'Fin de siècle', dat inderdaad vorige eeuw al begon, zijn Patrick Hesdahl, Jacques Lucassen, Pieter van Santen en John Schleipen deze week te zien in Den Haag (Diligentia, 7 en 8/4) en Bergen op Zoom (De Maagd, 13). Tournee tot eind mei.

Theater

Gijs Scholten van Aschat regisseert bij het Nationale Toneel 'De Mooie Onbekende' van Klaus Pohl. De mooie onbekende Magrit, een Amerikaanse jodin van Duitse afkomst, reist naar Europa om daar haar bruiloft te vieren. Ze belandt in het provinciestadje Bebra, waar ze als hedendaagse Alice in Wonderland getuige en slachtoffer wordt van vrouwen- en vreemdelingenhaat. Of was het alleen maar een nachtmerrie? 8 t/m 22/4 in de Guido de Moorzaal pal achter de Haagse Schouwburg.

Salomé. Onder regie van Jules Terlingen speelt theatergezelschap De Appel Oscar Wilde's 'Salomé' in de vertaling van Gerrit Komrij. Met Carline Brouwer, Arjan Duine, David Geysen en Mirjam Stolwijk. T/m 22/4 in het Scheveningse Appeltheater.

Wetten van Kepler. Met 'Everzwijn' bewerkte Hugo Claus Shakespeare's 'Richard III': ,,En nu het vrede is, een slappe tijd, een zwak gepiep, wat moet ik met die tijd? Staan loeren naar mijn kromme schaduw in de zon? Nee, als ik geen vrijer kan zijn, niet in de mode, dan zal ik slecht zijn, een nette rotzak, want, hou je vast, ik heb strikken uitgezet.'' Onder regie van Dominique Hoste speelt het gezelschap De wetten van Kepler 'Everzwijn' t/m 27/5. 6/4 Lantaren/Venster Rotterdam, 11 en 12/4 Tweetaktfestival Den Bosch, 13 en 14/4 De Vorst Tilburg.

Orkater. Naar het idee van Porgy Franssen speelt Orkater het 'morbide drieluik Petomaan, Necrofiel, Trompettist'. Luchtig muziektheater voert de wind door de geschiedenis. Met lucht als hoofdrolspeler: uit de bombardon van de petomaan, de mond van de zangeres en de trompet van de jammerlijk uit het raam gewaaide muzikant. Naast Franssen Saskia Temmink en Roef Ragas en het Amsterdams Gitaartrio. 6/4 Schouwburg Middelburg, 7/4 Stadstheater Zoetermeer, 8/4 Schouwburg Utrecht, 12/4 Theater a/h Vrijthof Maastricht.

Ibsen. Het Groningse gezelschap Het Oranjehotel speelt Henrik Ibsens gitzwarte sprookje over lust en schuld 'Kleine Eyolf of de menselijke verantwoordelijkheid'. Ivar van Urk regisseert Renée Fokker, Johanna ter Steege, Maarten Wansink, Christiaan Montanus en Kyra Macco. 6/4 Haarlemse Toneelschuur, 7/4 Chassétheater Breda, 8/4 Schouwburg Arnhem, 11 en 12/4 Laktheater Leiden, tournee t/m 3/5.

't Barre Land. Uit het Duits maakte Jacob Derwig een voortreffelijke vertaling van Tsjechows eerste grote drama 'Platonov', waarin hij met zijn gezelschap 't Barre Land ook de titelrol speelt. Harmonieus en meeslepend ensemblespel. Hoewel je uren achtereen hóórt wat voor een ploert de neptobber Platonov is, creëert Derwig een bijna oprechte hulpeloosheid, die aan Shakespeare's Falstaff doet denken. Tot nu toe de schoonste voorstelling van het theaterseizoen. T/m 8/4 Gasthuis Amsterdam, tournee t/m 5/5.

Berlin Alexanderplatz. Het Maastrichtse gezelschap Het Vervolg speelt 'Berlin Alexanderplatz' naar de roman van Alfred Döblin. Hans Trentelman als de opportunistische en tragische anti-held Franz Biberkopf in regie van Léon van der Sanden. T/m 29/4 in het Maastrichtse Derlontheater.

Literatuur

Gastcriticus. 'Schrijven zonder toekomst'; de explosieve erfenis van de jaren-negentig-literatuur'. Onder dit motto begint Jeroen Vullings vanavond zijn serie openbare colleges literatuurkritiek aan de Universiteit Groningen. Tot en met juni is hij daar gastdocent.

Doe Maar Dicht Maar. De slotmanifestatie van het Jeugd-poëziefestival en de schrijfwedstrijd 'Doe Maar Dicht Maar 2000' vinden op 8/4 plaats in de Stadsschouwburg Groningen. De jeugdmanifestatie wordt alweer voor de vijftiende keer gehouden.

Van de schoonheid en de troost met Margriet de Moor en Jard van Nes, die laten horen wat voor hen de schoonheid en de troost vertegenwoordigt en die hun keuze zullen toelichten. Daarna heeft Maarten Doorman een gesprek met hen. Op 7/4 in De Balie, Amsterdam.

David Grossman. In de serie American Literature Today spreekt de Israëlische auteur David Grossman over zijn werk en over zijn laatste boek 'Jij bent mijn mes'. Singelkerk, Amsterdam, 11/4 april, 20.00 uur.

J.C. Bloem. De tweede avond in een serie 'Een geur van honing', over de eerste generatie dichters van de twintigste eeuw, heeft Neerlands bekendste dichter J.C. Bloem als onderwerp. Presentatie Ad Zuiderent. De Balie, Amsterdam, 11 april.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden