Beeldende kunst

Günther Förg. In Amstelveen bevindt zich in op Benderslaan 81 (driehoogachter) sinds kort een nieuwe presentatieruimte voor hedendaagse kunst. Initiatiefnemer en meubelmaker/ontwerper Eric Mathijsen bouwt er zo'n vijf keer per jaar zijn woning voor om. Het is een even bescheiden als charmante start. De eerste tentoonstelling toont maar liefst 16 werken die Duitse kunstenaar Günther Förg (1952) de afgelopen vijf jaar heeft gemaakt. Förg zet met zijn abstracte stijl in zekere zin de abstracte traditie van de schilderkunst voort. In tegenstelling tot Piet Mondriaan en Barnett Newman streeft hij niet naar een zuivere wereld of een meditatieve ruimte. Förg is in de eerste plaats geïnteresseerd in de verhouding tussen verf, afbeelding en ruimte. Met deze gegevens experimenteert hij. Verhelderend in dit verband zijn de vier zwartwit foto's met architectuurfragmenten. Ze hangen in de presentatieruimte direct naast een van de recentste schilderijen. De lijnen en dieptewerking van de architectuur maken in een klap de dieptewerking van dit schilderij duidelijk. Tot 7 januari, geopend za 13-17 uur en op afspraak, tel. 020/6476768.

Hanicotte. Het werk van de Fransman Augustin Hanicotte neemt in de schilderijencollectie van het Zuiderzee Museum in Enkhuizen een bijzondere plaats in. Daarom staat hij nu centraal op de tentoonstelling 'Hanicotte en tijdgenoten; kunstenaars in Volendam rond 1900'. Augustin Hanicotte werd in 1870 geboren in het Noord-Franse Béthune als dertiende in een gezin van zeventien kinderen. Nadat zijn ouders al jong waren overleden, nam een oom hem op in zijn gezin. Deze liet hem studeren, waarbij zijn talent voor schilderen en tekenen opviel. In 1891 ging Hanicotte naar Parijs, waar hij bevriend raakte met Toulouse-Lautrec en Steinlen. Acht jaar later vertrok hij naar Holland. Hij belandde in hotel Spaander in Volendam, waar hij trouwde met Trijntje Spaander, een van de zeven dochters van hoteleigenaren Leendert en Aaltje Spaander. Op zijn tekeningen en schilderijen is te zien hoe de Volendammers voor hem model stonden. In het binnenmuseum is het grote werk 'Begrafenis van een vissersman' te zien. Dit relatief donker getinte schilderij staat in contrast met enkele kleurrijke aquarellen van zijn hand die voorstellingen van kinderen bevatten in klederdracht. Tot 1950 werkte hij intensief door, maar aan grote exposities nam hij tot zijn dood in 1957 geen deel meer. Daarnaast is er werk te zien van Willy Sluiter, Paul Rink, A. Schotel, W.B. Tholen en Charles van Wijk. T/m 4 maart. Gesloten op 25/12 en 1/1.

Veilingen

Beelden Bij Sotheby's aan De Boelelaan 30 in Amsterdam wordt vanavond (19.30 uur) de eerste gespecialiseerde veiling van beeldhouwkunst uit de 20ste eeuw gehouden. Hoogtepunten bij de vooroorlogse beeldhouwkunst zijn werken van Joseph Mendes da Costa (1863-1939), John Raedecker (1885-1956), Hildo Krop (1884-1970), Lambertus Zijl (1866-1947) en Tjipke (1876-1955). John Raedecker, bewonderaar en vakbroeder van Mendes da Costa, wordt beschouwd als de belangrijkste Nederlandse beeldhouwer van het interbellum. Van hem komt een uniek bronzen vrouwenmasker uit de jaren '20 van de vorige eeuw onder de hamer.

Demonstratie

Kimono's. Wie wil weten hoe kimono's op traditionele wijze worden bedrukt, kan deze week in Museum Jan van der Togt in Amstelveen (Dorpsstraat 50) terecht. Daar is dit weekeinde de expositie 'Kyo-Yuzen' geopend, met ontwerpen van kimono's door Isezo Tarumoto. Deze Japanner is zeer bedreven in de Suri-Yuzen techniek van zijde bedrukken. Volgens Tarumoto, die tot en met zondag elke middag een demonstratie geeft hoe dit bedrukken in zijn werk gaat, is Suri-Yuzen een wijze van printen die nog uit de tijd van de middeleeuwse Japanse ridders (samourai geheten) dateert. Info en reserveren op 020/6415754.

Theater

Dodendans. Het Vlaamse gezelschap Het Gevolg speelt onder regie van Ignace Cornelissen de 100 jaar oude klassieker 'Dodendans' van August Strindberg. Pinter, Albee en Norén leerden veel van Strindbergs huwelijkse gekrakeel. Een uitgeblust echtpaar leeft kortstondig op als een vriend op hun afgelegen eiland op bezoek komt. Hoewel Frieda Pittoors als de voormalige actrice Alice al haar stemregisters uitbuit en haar motoriek van beminnelijk meisje tot verzuurd vals kreng laat uitwaaieren, heeft de enscenering van Cornelissen een weliswaar aanhoudend kijvende en desalniettemin voortkabbelende toonzetting. Wel een schoon twinkelend-tweeduisterdecor van Niek Kortekaas. Ook met Jakob Beks en Dries Smits. 12/12 Schouwburg Eindhoven, 13/12 Stadsschouwburg Groningen.

Ruigoord I. Carina Molier maakte voor het 25-jarige jubileum van FACT het zogeheten multimedia tweeluik Ruigoord I (de geboorte) en II (een virtuele dood). Film en theater melangeren zich rond de cultgoeroe Clifford A. Pickover alias Gerardjan Rijnders. De makers lieten zich inspireren door de bewoners van het kunstenaarsdorp Ruigoord en door het boek 'Wintervlinder, een leven als mysticus' van Ruigoorder Gerben Hellinga. Met Joop Admiraal, Janni Goslinga, Karen Claes en Henk Bakker. T/m 9/12 in het Transformatorhuis op het Amsterdamse Westergasfabriekterrein. Ruigoord II speelt vanaf 18/12.

Botten van Bach. Appelacteur Hubert Fermin schreef een Faustiaanse zoektocht naar de botten van Bach. Met Herman Naber (spel) en Carl Beukman (muziek) onder regie van Saskia Mees. T/m 23/12 in het Haags Gemeentemuseum.

Het Vervolg bewerkte de roman 'De gelukkige huisvrouw' van Heleen van Royen tot een toneelstuk onder regie van Léon van der Sanden. Ooit gelukkkig raakt de huisvrouw na de geboorte van haar zoon in een psychose. Met de Jonge Gasten Hadewych Minis, Bram Coopmans, Edo Brunner en Annelies van der Bie. T/m 9/12 in het Maastrichtse Derlontheater.

Hollandia herneemt 'Vermoorde onschuld' naar de gelijknamige roman van Karin Overmars. Onder regie van Jan van den Berg speelt Carola Arons de heldin Eva, die zich tussen geld, psychologen, seks en drugs staande poogt te houden. 7 en 8/12 Rotterdamse Schouwburg, 9/12 De Lieve in Amersfoort.

Musical

Follies. Het Koninklijk Ballet van Vlaanderen brengt onder de noemer 'Broadway in concert' concertversies van bekende musicals. De eerste is 'Follies', Stephen Sondheims ode aan de glorietijd van Broadway. Follies gaat over de ontmoeting van twee koppels van wie de vrouwen vroeger in het Vaudevilletheater -de beroemde 'Follies'- werkten. Zij kunnen zich nog altijd niet onttrekken aan het verleden. Follies ging in 1971 in première in de Winter Garden in New York, in 1985 volgde de eerste concertante versie. De Vlaamse uitvoering is, onder leiding van Dirk Brossé, met het Vlaams Radio Orkest. Met o.a.: Jasperina de Jong, Hans-Peter Janssens en An Lauwereins, regie: Caroline Frerichs, choreografie: Martin Michel en vertaling: Allard Blom. 7/12 Theater a/h Vrijthof (Maastricht), 8/12 Theater a/d Parade ('s Hertogenbosch), 9/12 Kon. Elisabethzaal (Antwerpen), 10/12 Carré (Amsterdam), 12/12 Stadsschouwburg Leuven, 14/12 Cultureel Centrum Hasselt, 16/12 Stadsschouwburg Eindhoven.

Cole Porter's Songbook. Joke Bruijs, Pia Douwes, Cor Bakker, Robert Long en het American Songbook orkest brengen beroemde en minder bekende Porters songs als 'Let's do it', 'I've got you under my skin' en 'Ev'ry time we say goodbye'. De muziek wordt uitgevoerd in verschillende stijlen (musical, cabaret, jazz), gelardeerd met anekdotes uit Porters leven. Het orkest staat o.l.v. Jos Beeren. De songwriter was een bon-vivant, maar ook een harde werker: in totaal schreef hij meer dan tweeduizend liedjes, voornamelijk voor Broadway musicals en Hollywood films. 7/12 De Meervaart (Amsterdam), 9/12 Stadsschouwburg Velsen (IJmuiden), 10/12 De Maaspoort (Venlo). Tournee t/m 23/12.

Literatuur

Arabische poëzie. Naar aanleiding van de bloemlezing van de klassieke Arabische poëzie van Oxford-hoogleraar Geert Jan van Gelder 'De Arabische tuin' (Bulaaq 2000) organiseert Perdu in Amsterdam op 8/12 een avond over Arabische poëzie. Er wordt een literair-historisch overzicht gegeven van de Arabische poëzie, van de klassieke tot de moderne. Het geheel wordt afgewisseld met voordrachten van oorspronkelijk Arabische dichters wier werk vertaald is in het Nederlands. Dit overzicht vormt de opstap tot een discussie over de dynamiek van de Arabische poëzie: op welke culturele verschillen stuit men bij het toegankelijk maken van Arabische teksten voor een Nederlands publiek en in hoeverre is Arabische poëzie vertaalbaar. Met medewerking van de dichter en documentairemaker Jihad Abousleiman, die is afgestudeerd in de kunstgeschiedenis en de beeldende kunsten aan respectievelijk de Sorbonne en de Ecole de Beaux-Arts te Parijs.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden