beeldende kunst

De KunstRAI in de Amstelhal van de Rai in Amsterdam is van 2 t/m 6 juni dagelijks geopend van 11-20u, do van 1122u. Vandaag in zaal G een congres voor kunstbeursdirecteuren met een openbare forumdiscussie vanaf 14 u.

Een internationale beurs is zij niet meer te noemen, nu slechts 12 van de 89 deelnemers uit het buitenland komen. Vorig jaar waren dat er elf van de 77. Art & Project, een van Nederlands meest vooraanstaande galeries, doet dit jaar niet mee, evenals Torch en Paul Andriesse - een beslissing die in de Nederlandse galeriewereld nogal demonstratief lijkt.

Een reden om naar de Rai te komen zou dit jaar kunnen zijn dat kunst hier voor een koopje gaat. Het is opvallend hoeveel galeries kleine schilderijen, ingelijste tekeningen en grafiek aanbieden, soms al voor een paar honderd gulden. Er zijn ook veel sieraden, nette vitrinekasten en kunst die neigt naar de status van gebruiksvoorwerp (zoals een object-achtig scherm van Luk van Soom bij galerie Loerakker, een diffuus glazen kamerscherm van Michiel Schierbeek bij Galerie Wetering of stropdassen van Erwin Heerich en Konrad Klepheck bij Claudia Boer). Veel galeries lijken op safe te spelen door keurige (maar meestal o zo saaie) kunst te laten zien. Interessante presentaties vallen daartussen extra op, zoals de enorme foto's van Gina Kranendonk en Ari Versluis van galerie Fotomania, gemaakt als foto-opdracht in de Rotterdamse wijk Bospolder-Tussendijken. Fotomania heeft ook indringende portretten van Romy Finke, afgedrukt op matte film en gepresenteerd tussen platen glas.

"Het lijkt alsof iedereen zich aan het herorienteren is" , zegt Jaap Witzenhausen van galerie Witzenhausen + Partner. "Er worden op dit moment beslist interessante dingen gemaakt, maar de markt is hopeloos slecht. Prijzen van vijftig dollar zijn tegenwoordig normaal. In Amerika en op internationale beurzen als die van Frankfort en Basel is het precies hetzelfde, je ontkomt er niet aan, iedereen prijst laag." Zelf biedt hij voor slechts twaalfhonderd gulden een prachtige multiple aan: een zwarte doos met klein fotowerk van Danielle Kwaaitaal, Desiree Dolron en Sophie Samama. Enorme foto's van Diana Blok, mooi gepresenteerd tussen metaalstrips, doen vierduizend gulden, terwijl het afdrukken van zo'n foto alleen al twaalfhonderd gulden (ex BTW) kost.

Barbara Farber maakte een andere keuze: de schilderijen van Tony Sherman die zij aanbiedt - fraaie, gelaagd geschilderde doeken met vaag herkenbare landschappen en gezichten - kosten 26 000 gulden per stuk, de pastels van Julio Galan tienduizend. Farber: "Ik huur dit jaar een kleine stand, maar als ik alleen maar goedkoop werk ophang, moet ik wel twintig stuks verkopen om de investering eruit te halen. Meedoen aan deze beurs is voor mij altijd interessant, ik doe altijd wel een nieuwe verzamelaar op. Bovendien gaat het helemaal niet zo slecht in de kunstwereld. Galeries als Husstege en Reflex verkopen voor tonnen, maar die worden hier niet toegelaten door de balottagecommissie. Onzin vind ik dat, zij brengen tenminste kopers binnen. En de verzamelaars komen hier toch wel, of een bepaalde galerie er nu wel of niet is." Frappant detail is dat Galerie Nanky de Vreeze nooit eerder mocht meedoen en Alex Hnizdil, een kunstenaar uit haar galerie, is geselecteerd voor een solo-presentatie. Een commissie, bestaande uit Saskia Bos (directeur van Stichting de Appel), oud-Stedelijk Museumdirecteur Edy de Wilde en beeldend kunstenaar Henk Visch koos uit het galerie-aanbod elf kunstenaars die elk 25 m2 aan tentoonstellingsruimte kregen naast hun galerie. Het selectiecriterium heette te zijn dat de voorgedragen kunstenaars "om uiteenlopende redenen minder snel bij de presentaties van de deelnemende galerieen te vinden zouden zijn" . Die redenen zijn niet altijd makkelijk te raden, daar een aantal van deze solo's niet echt veel verschillen van het in de galerie-stands aangeboden werk.

Interessante toevoegingen aan deze KunstRAI zijn een videofilm met fragmenten van films over Nederlandse kunstenaars aan het werk (onder meer Ger van Elk, Karel Appel, Sonja Oudendijk en Marc Mulders) en de presentatie van het onlangs in plaats van Museum Fodor opgerichte Bureau Amsterdam van het Stedelijk Museum, dat zich hier voor het eerst presenteert met werk van onder andere Maarten de Reus en Willem van Weelden. Deze stand (inclusief geuniformeerde suppoost) is een prettige, onpretentieus ogende plek die het werk van de tentoongestelde kunstenaars de ruimte laat. Maar dit is dan ook een gesubsidieerde instelling.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden