beeldende kunst

T/m 25 oktober, Galerie van Gelder, Planciusstraat 9B, Amsterdam, di t/m za 13 tot 17.30 uur.

Een jongetje sleept het lichaam van een vrouw door het bos. Het wordt niet letterlijk in beeld gebracht, maar versluierd. We zien close-ups van voeten in een bladerdek, opnames van de zon tussen de boomkruinen en het lichaam dat geruisloos over de grond glijdt. Het roept een sinister gevoel op. In alle rust lijken we getuigen van een gruwelijke daad.

De suggestieve beelden worden afgewisseld met huiselijke scènes van een moeder (de vrouw) die haar zoontje (het jongetje) koestert. De film eindigt met de jongen die de vrouw op een bed legt, haar kleren schikt en haar, ietwat onbeholpen, opmaakt. Alles wijst erop dat de vrouw dood is. Totdat ze de ogen opslaat. Welwillend heeft ze haar rol gespeeld in het macabere fantasie-spel van haar zoontje.

'Regards de la Vièrge' is de laatste film van Ansuya Blom. Het heeft dezelfde vervreemding en onderhuidse psychologie, die al haar werk kenmerkt. Blom benadert de werkelijkheid niet als iets concreets, maar als een associatieve droom-situatie, soms lieflijk, soms dreigend.

Het lichaam - en meer specifiek de ledematen, de organen, het zenuwstelsel en de bloedvaten - speelt een cruciale rol in Bloms schilderijen, tekeningen en videofilms. Het is een kwetsbaar huis, dat beheerst wordt door emoties rond leven, dood, geboorte en vergankelijkheid. Lang voordat het lichaam een trend werd als object en onderwerp in de beeldende kunst, plaatste Blom het al in het centrum van haar werk.

Vijf jaar geleden nam ze deel aan de jongerententoonstelling Aperto van de Biënnale van Venetië en in het hetzelfde jaar had ze een solo-tentoonstelling in het Stedelijk Museum in Amsterdam. Sindsdien is het werk niet wezenlijk veranderd. De ijle, enigszins ongrijpbare manier van tekenen is gebleven, evenals de organische beeldelementen.

Wat is veranderd, zijn de associaties die Ansuya Blom binnen een enkel werk legt. Voorheen combineerde ze gangstelsels, organen of een ruggegraat met kamerinterieurs, bedden en inventaris - om het lichaam expliciet als huis te karakteriseren -, maar in het nieuwste werk laat ze dit achterwege. Vegetatie en organen vormen een bijna minimalistische 'overall'-compositie.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden