Beeldende Kunst / Esthetisch genieten tussen de molens

Uitwaaien in de polder is altijd een genot. Helemaal als er dikke stapelwolken langs een strakblauwe, zonnige lucht scheren. In het molengebied bij Kinderdijk is dat gevoel van de Hollandse polder ultiem. Door de negentien windmolens natuurlijk, maar ook doordat je hier daadwerkelijk beseft dat Nederland eigenlijk onder de zeespiegel ligt.

Al dat water overal. Jaarlijks trekt dit Unesco-monument duizenden bezoekers uit binnen- én buitenland. Juist deze omgeving heeft de organisatie van 'Art Below Sea level' (Kunst Onder Zeeniveau) gekozen voor een internationaal beeldhouwersymposium inclusief een buitententoonstelling. Veertien kunstenaars uit binnen- en buitenland zijn er begin augustus een week aan de slag gegaan. De resultaten van hun inspanningen zijn nog tot eind oktober te zien.

Het is geen gemakkelijke opgave om als kunstenaar te concurreren met de molens, de luchten, het water en de wind. Aan de andere kant biedt deze omgeving tal van interessante aanknopingspunten voor spannende kunstwerken. Door echter vrijwel uitsluitend kunstenaars te selecteren die zich op de natuur zelf richten, heeft de organisatie de expositie wel erg eenzijdig gemaakt. De stapels gebundeld riet en de ingenieuze vlechtwerken van wilgentenen en andere materialen overheersen. En dat is jammer.

Niet dat er geen goede beelden in Kinderdijk te vinden zijn. Integendeel. Zo heeft 'Om en Om' van de Belg Marc de Roover een prachtig ritme met zijn halve rieten cilinders in het gras. Krachtig van vorm is ook 'La barca de Meruda' van de Chileen Francisco Gazitúa, terwijl 'Raising From the Water' (Oprijzend uit het water) van Fransman François Davin iets mysterieus heeft. Het geheim lijkt te schuilen in het materiaalgebruik en de eenvoud van de beeldtaal. Door vrijwel uitsluitend gebruik te maken van materialen uit de directe omgeving versmelten de kunstwerken haast met het landschap.

Naast deze puur esthetische sculpturen zijn er ook beelden waarmee de kunstenaar een toespeling maakt op de omgeving. Waar Luc Souren een geit op een hooimijt in het water zet met als titel 'Veiligeit', presenteert Erik van Hoorn onder de titel 'Be ware: Below Sealevel never pull the plug out' (Pas op: Trek nooit de stop eruit onder de zeespiegel) een badkuip van rietstengels met een grote stop in het midden. Helaas ontstijgen deze beelden de kortstondige impact van de woordgrapjes niet.

Tel daarbij op enkele sculpturen met een te hoog macramégehalte en je vraagt je af of de selectie ook niet wat scherper had gekund. 'Art Below Sealevel' levert dus zeker geen verrassende of inzichtgevende sculpturen op. Het genereert wel hier en daar wat esthetisch genot. En Kinderdijk zelf is nooit een straf.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden