Beeld in de berm: Wera van den Berg

Waar: A4, afslag Plaspoelpolder Wat: Het Rode Lint (1986) Van wie: Wera van den Berg (1935)

De opdracht was: ontwerp een kenmerkend beeld voor een nieuw industrieterrein. Gemeente Rijswijk en het bedrijfschap Plaspoelpolder schreven gezamenlijk de prijsvraag uit. Het idee van Wera van den Berg werd gekozen en uitgevoerd. Alles in vliegende vaart en voorbeeldige samenwerking. In alle correspondentie en verslaggeving over de totstandkoming van het kunstwerk niets dan opgewekte en lovende woorden.

,,Het was inderdaad een heel leuk jaar', vertelt Wera van den Berg. ,,Ik kwam als vrouw terecht in de wereld van het zwaar metaal; alleen maar mannen dus. Ik ben zelf nogal klein van stuk, dus in het begin kreeg ik wel steeds vreemde blikken. Maar zodra ze merkten dat ik snapte hoe het allemaal werkte, gingen ze wel extra hun best doen. Dat is dan weer het voordeel van zo'n uitzonderingspositie. Ik had via via een scheepsbouwbedrijf in Monnickendam gevonden dat mijn ontwerp kon uitvoeren. Echte vaklui werkten daar. Ik heb ter plekke het ontwerp voor dat lint op ware grootte uitgevoerd. Op de 'mallenzolder' zat ik, een heel grote ruimte waar de mal op de vloer komt te liggen, zodat de platen staal er direct op uitgemeten kunnen worden. Daarna werd het staal in die bochten en lussen gewalst en aan elkaar gesmeed. Het lint is hol, anders zou het te zwaar worden. De hele vorm bestaat dus uit twee bovenkanten en twee zijkanten. In de hoogste lus draait het lint ook nog eens een kwart slag, dus het is echt heel knap werk geweest. Het hele beeld is uiteindelijk met een enorme vrachtwagen naar Rijswijk vervoerd. Er moest een speciale stellage gemaakt worden, waardoor ze het gevaarte in een schuine stand konden vervoeren. Er waren onderweg een paar viaducten waar het beeld anders niet onder door zou komen. In de Plaspoelpolder hebben ze het beeld -tandwielen en lint- met een kraan op één poot laten zakken en vastgezet. Daardoor krijgt het beeld iets zwevends. Ik ben laatst nog eens gaan kijken en toen hadden ze het net opnieuw in de rode verf gezet. Het zag er prachtig uit.'

'Het Rode Lint' is het eerste, en het laatste beeld in de openbare ruimte van Wera van den Berg. Opdrachten als deze vindt ze doorgaans niet erg bevredigend. ,,Zo'n beeld moet aan zoveel beperkende voorwaarden voldoen: het moet binnen een -vaak zeer beperkt- budget vallen, vandalismebestendig zijn, geen onderhoud vergen... ik ben ermee opgehouden. Ik heb nu een volkstuin en daar leef ik me helemaal in uit.'

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden