Beeld in de berm: Jan Willem Snieder

,,Mijn vader was erg trots op dit beeld', weet Jan Willem Snieder. ,,Ik werkte als beginnend architect op het bureau van mijn vader en ik heb van dichtbij meegemaakt hoe het tot stand kwam. Het beeld werd op het bureau al 'de wokkel' genoemd, en ik weet zeker dat hij dat nooit als belediging heeft opgevat.'

Architect W.F. Snieder was vijfentwintig jaar lang beeldbepalend voor rijkswegen in Nederland. Bruggen, viaducten, geluidswallen, allerlei 'kunstwerken' (want zo worden grotere projecten genoemd in het jargon van Rijskwaterstaat) heeft hij vormgegeven.

De aanleg van het deel van de A10 waar 'de wokkel' staat was een ingewikkelde klus. Uit het zuiden sluit de A1 aan op de rondweg, die naar het noorden eerst via een forse brug over het Amsterdam Rijkanaal loopt, vervolgens even neerstrijkt op Zeeburg aan het IJmeer, om vlak daarna weg te duiken in een tunnel onder het Buiten IJ. Deze extreem lange brug werd stukje bij beetje vanaf twee walkanten tegelijk aangelegd. Iedere maandag kwam er uit de fabriek op Zeeburg weer een nieuw stuk beton, dat aan het eerdere deel kon worden 'vastgeplakt'.

Snieder junior: ,,Zo'n kunststukje verdiende wel een bekroning in de vorm van een opvallend beeld, vond mijn vader. Tegenwoordig worden grote projecten vaak uitbundig vormgegeven, maar dat was toen nog niet gebruikelijk. Bovendien kon er met zo'n beeld misschien een probleem worden opgelost: ze zochten nog naar een opvallende manier om de weg smaller te maken op het punt waar een invoegstrook aansluiting zou vinden op de brug. Het idee van mijn vader was om op die plek de weg als het ware omhoog te trekken. Daarom bestaat het beeld uit net zulke betonnen delen als die waaruit de hele brug is opgetrokken.'

Voor wie het nog kan volgen: drie jaar later werd de Zeeburgerbrug verbreed in verband met de aansluiting op de IJ-boulevard en dus moest 'de wokkel' wijken. In 1993 werd het beeld verderop aan de andere kant van de weg gezet. Nu staat het dus aan de stadkant van A10, en steekt het met z'n bijna vijftien meter hoogte fraai af tegen lucht en water. Doordat de bovenkant een beetje verjongd is (iets smaller toeloopt) lijkt-ie nog langer. Snieder: ,,Die kwartslag heeft mijn vader erin aangebracht om de pilaar beweging te geven. Als je erlangs rijdt, is het net of-ie draait.'

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden