Bedrijventerrein op vliegveld

Ontwerp-luchthavenbesluit voor Twente vastgesteld. 'Wij willen hier banen terugbrengen.'

"Nee, commercieel vliegen gaat niet meer gebeuren in Twente." Eddy van Hijum, gedeputeerde van Overijssel, kan het niet vaak genoeg zeggen. "Het luchthavenbesluit is alleen bedoeld voor zakelijk verkeer, sportvliegtuigjes en om mogelijk te maken dat Aeronextlife, een bedrijf dat vliegtuigen ontmantelt, zich hier vestigt." De discussie over burgerluchtvaart is voorbij en Van Hijum wil die niet opnieuw beginnen, nu het ontwerp-luchthavenbesluit is vastgesteld.

Na lang soebatten tussen voor- en tegenstanders bleek in 2014 dat de Europese Commissie niet bereid was om snel groen licht te geven voor een burgerluchthaven op het vliegveld Twente, dat tot 2008 voornamelijk een militaire basis was. "Bovendien waren er twijfels over de houdbaarheid van het verdienmodel", zegt Van Hijum.

Vervolgens werd er een commissie van wijzen onder leiding van voormalig werkgeversvoorman Bernard Wientjes van stal gehaald. Zij oordeelde dat de voormalige vliegbasis zich moet ontwikkelen tot Technology Base Twente, een bedrijventerrein.

Van Hijum: "Daar zijn wij met de gemeente Enschede mee aan de gang gegaan. Toen de militaire basis sloot, verdwenen er 1200 banen. Wij willen hier weer zo veel mogelijk arbeidsplaatsen terugbrengen."

Nico Nijenhuis en zijn bedrijf Clear Air Solutions is een van de bedrijven die graag aan de slag gaan op het terrein. "Ik probeer voor elkaar te krijgen dat er een grootschalig testcentrum kan komen voor drones. Op Technology Basis Twente is daar meer dan genoeg ruimte voor."

Formeel is het in Nederland heel lastig om tests uit te voeren met drones, zegt Nijenhuis. "Veel partijen gaan naar het buitenland of doen het illegaal. Een testcentrum kan de Nederlandse drone-industrie een enorme impuls geven." Clear Air Solutions zelf ontwikkelt robotvogels die kunnen worden ingezet om echte vogels die overlast geven te verdrijven, bijvoorbeeld bij luchthavens of vuilnisbedrijven.

Ook Hans Heerkens, voorzitter van PUCA, een platform voor onbemande vrachtluchtvaart, ziet mogelijkheden voor een testcentrum. "We hebben hier een vliegveld met een startbaan. Onze leden zouden daar graag gebruik van maken voor tests."

Op het terrein zit al de Twente Safety Campus. Hulpdiensten worden er getraind en opgeleid. Ook is er een innovatielab.

Er is dus al wel wat reuring op de voormalige vliegbasis. "Maar het is allemaal nog bescheiden", zegt Van Hijum. "Waarschijnlijk helpt het als er straks een luchthavenbesluit en een gebiedsvisie ligt; dat schept duidelijkheid."

Als het plan de inspraakrondes doorkomt, is er straks ruimte voor zo'n 20.000 vliegbewegingen. "Dat is de helft van het vliegveld van Teuge in Gelderland, niet zo veel dus." Eind dit jaar moeten alle besluiten zijn genomen en neemt de provincie het gezag over het gebied over van het ministerie van defensie, zegt Van Hijum.

Historie vliegveld Twente

"Begin 2017 is Technology Base Twente klaar zijn voor de toekomst."

1931Opening voor de burgerluchtvaart

1940Verbouwing door Luftwaffe tot Fliegerhorst

1945Thuisbasis van de luchtmacht

1966Burgerluchtvaart terug als medegebruiker

1986F16's worden op vliegveld Twente gestationeerd

2003Rijk kondigt sluiting aan

2008Militaire en burgerluchthaven sluiten

2014Plannen voor nieuwe burgerluchthaven definitief van de baan

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden