Bedrijven zoeken zelf talent op internet

Verlieslijdend LinkedIn verslaat traditionele vacaturebanken in vastzittende arbeidsmarkt

ANJEL PUNTE

Netwerksite LinkedIn heeft een forse stijging van de omzet geboekt maar lijdt tegelijkertijd wel verlies. In de afgelopen drie maanden realiseerde de online cv-verzameling een omzetgroei van 56 procent, naar 285 miljoen euro. Tegelijkertijd laat het bedrijf wel een verlies van bijna 2,5 miljoen euro zien, waar het een jaar geleden nog een winst van 1,6 miljoen euro behaalde.

Op financieel gebied presteert LinkedIn dus nogal grillig. Maar in de op slot zittende Nederlandse arbeidsmarkt doet LinkedIn het, vergeleken met de klassieke vacaturebanken, juist opvallend goed. Steeds meer grote werkgevers kiezen ervoor om zelf op zoek te gaan naar nieuw talent en stappen over op LinkedIn. Onderzoek van vacatureanalist Jobfeed uit het eerste kwartaal van 2013, laat zien dat de netwerksite voor 70 procent uit direct wervende bedrijven bestaat. Dat is hoog. Op andere vacaturesites bestaat het merendeel van de wervers uit intermediairs.

Iedereen kan gratis een LinkedInprofiel aanmaken. Dat bestaat uit een profielfoto, curriculum vitae en een status. Bedrijven kopen een zogenaamde 'corporate suite', een online locatie waar personeelwervers profielen kunnen afstruinen. Normaal gesproken zijn niet alle profielen volledig zichtbaar, maar vanuit zo'n 'suite' vaak wel. De personeelsmanagers bepalen vervolgens of de 'LinkedInner' een potentiële nieuwe werknemer voor ze is.

"Ontzettend handig", noemt recruitment adviseur Jacco Valkenburg de site, waar hij twee 'handboeken' over schreef. "Op LinkedIn kan je niet alleen contact leggen met werkzoekenden, maar ook met latent werkzoekenden. Deze vind je doorgaans niet op de traditionele werving- en selectieplatforms."

Dat Nederland nummer één LinkedInland is, vindt Valkenburg niet verrassend. "We zijn een open cultuur en niet erg terughoudend om informatie voer onszelf op het web te plaatsen. Daarnaast zit ondernemerschap toch een beetje in ons bloed en zijn we netwerkers."

Met de opmars van LinkedIn verandert ook de functie van personeelsmanager, weet Ron Jansen, die verbonden is aan de Nederlandse Vereniging voor Personeelsmanagement & Organisatieontwikkeling (NVPO).

"Vroeger waren wij de gespreksexperts. Nu zijn we vooral op strategisch niveau aan het werk en op zoek naar nieuw talent. LinkedIn maakt dat we actief op zoek kunnen gaan en potentieel talent met een druk op de knop kunnen benaderen. Vroeger plaatsten we advertenties, dat noemden we dan 'post & pray.' Nu is het geen kwestie meer van hopen maar van contact maken", vertelt hij.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden