'Bedrijven moeten betalen voor wegen'

SCHIPHOL - Projectontwikkelaars moeten meer betalen aan de ontwikkeling van infrastructuur. Na de bouw van onder meer kantoren blijft de aanleg van wegen en spoorverbindingen achter. Dit vindt George Görtemöller, wethouder economische zaken van de Haarlemmermeer.

Görtemöller (VVD) sprak gisteren op een congres over vastgoedontwikkeling rond Schiphol. Hij wijst erop dat hier en daar bedrijven al meebetalen aan de aanleg van wegen, in zijn regio bijvoorbeeld bij de verbouwing van de N201, een weg tussen Hoofddorp en Haarlem. SADC, een ontwikkelingsmaatschappij van onder meer Schiphol, de gemeente Haarlemmermeer en de Nationale Investeringsbank legt een logistiek centrum aan en betaalt voor de verbetering van de N201, al is nog niet duidelijk hoeveel, aldus de wethouder.

,,Ik zou het graag meer zien. Je zou eraan kunnen denken dat bedrijven per vierkante meter die wordt gebouwd een bedrag reserveren voor infrastructuur.'' De hoogte daarvan is afhankelijk van het gebied, meent hij. Bedrijven die centraal op Schiphol willen zitten zouden een hoger percentage moeten bijdragen dan ondernemingen die aan de rand van de luchthaven-regio bouwen. Ontwikkelaars kunnen hun investering verrekenen bij de verhuur van terreinen of kantoren, aldus Görtemöller. ,,Dat is parkmanagement'', zegt hij.

Paul Bleumink van Buck Consultants denkt dat bedrijven 'wel een klein deel' aan infrastructuur kunnen betalen, maar een groter deel opeisen is 'onbegonnen werk', meent hij. ,,De kosten voor infrastructuur moeten op de agenda bij de rijksoverheid'', aldus Bleumink.

Centrale factoren voor de vestiging van bedrijven in de regio rond Schiphol zijn volgens Buck het arbeidsklimaat, de aanwezigheid van toeleveranciers en kennis en de bereikbaarheid. De laatste factor is rond alle grote luchthavens een probleem. Bleumink gelooft dat Schiphol op dat terrein een voorsprong heeft op de buitenlandse concurrentie maar hij denkt dat 'de sleet erin zit'.

Nyfer rekende voor de Haarlemmermeer uit dat de groei van de luchtvaart de regio flink geld oplevert. Een miljoen passagiers extra betekent 330 miljoen euro inkomsten erbij en 5800 arbeidsplaatsen. De rijksoverheid heeft bepaald dat Schiphol moet kunnen groeien naar 40 miljoen passagiers jaarlijks naar 60 miljoen reizigers.

Dat de leefbaarheid te sterk lijdt onder de groei van de luchtvaart, de bouw van kantoren, distributiecentra en wegen, gelooft Görtemöller niet. ,,Wij besteden heel veel aandacht aan het groen. En als het gaat om leefbaarheid willen inwoners vooral voorzieningen zoals bioscopen en winkels.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden