Bedrijven kunnen en willen best groener

Het is opvallend dat velen het zo opvallend vinden dat in de vorige week gepubliceerde ’duurzame 100’ zoveel vertegenwoordigers van het bedrijfsleven staan. Ik vind dat helemaal niet opvallend. Want juist de rol van commerciële organisaties is beslissend voor het realiseren van duurzaamheiddoelstellingen.

In de top-100 staan ongeveer dertig vertegenwoordigers van bedrijven. Het gaat om sectoren als voeding, bouw, chemie, landbouw, banken en energie. Een bont gezelschap, van CEO’s tot consultants. En van oprichters tot specialisten. Dat was vorig jaar anders toen deze lijst nog gedomineerd werd door vertegenwoordigers van wetenschap, politiek, overheid, ngo’s, adviesraden en brancheorganisaties.

Wat hen onderling bindt, is een sterke gedrevenheid, een opdracht om de samenleving te verduurzamen. En die opdracht is zeker niet meer alleen een door (semi)publieke ambities, regels en beleidsdoelstellingen afgedwongen ideaal, maar veel meer een robuuste, toekomstgerichte en bedrijfseconomisch rendabele benadering.

Eigen belang van het bedrijfsleven speelt bij dat alles een dominante rol. Dat is niets om je voor te schamen. Sterker nog, het is pure winst dat bedrijven steeds scherper inzien dat duurzaamheid geld oplevert en de continuïteit van het bedrijf waarborgt. Of het nu gaat om de beperking of het hergebruik van afval of verpakkingsmateriaal, de combinatie van gezonde voeding, biodiversiteit en fair trade, terugdringing van de CO2-voetafdruk bij duurzame productie, fatsoenlijk omgaan met de wijze waarop de grondstoffen ingekocht worden of het beperken van het gebruik van fossiele brandstoffen.

Het zijn slechts voorbeelden van geslaagde transities waarin het bedrijfsleven niet alleen het voortouw heeft genomen, maar waar ook structurele stappen in de richting van een groene economie worden gezet. Vooral de chemische sector, de bouw en de voedingsindustrie zijn in dat opzicht trendsettend. Al die stappen, investeringen en inspanningen ontstaan trouwens onder druk van de markt. Klanten, overheden en consumenten verwachten en eisen langzamerhand dat ’het bedrijfsleven’ duurzaam produceert. Dat beeld werd ook bevestigd door het onlangs gepresenteerde Duurzaamheidkompas, een onderzoek naar duurzaamheidtrends. Het draagvlak voor duurzame consumptieproducten ontwikkelt zich gestaag in een positieve richting.

Marketing- en communicatieafdelingen van vooral het ’grote’ bedrijfsleven hebben dergelijke signalen opgepikt en vertaald in nieuwe duurzaamheidsstrategieën, maar ook in concrete producten en diensten die vaak gecertificeerd of op andere wijze duurzaamheid borgen. Vooral bij grote bedrijven, zoals supermarkten of projectontwikkelaars, zijn de effecten van het beleid groot. Duurzaamheid is, kortom, serious business. Logisch dat de personen daarachter volop aanwezig zijn in de duurzame 100.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden