Bedrijven geven gas, de overheid remt

(Trouw)Beeld ANP

„Bedrijfsgroei is cruciaal voor economische ontwikkeling en maatschappelijke vooruitgang. Het is het bedrijfsleven dat in het afgelopen decennium bijna een miljard mensen in China en India uit de armoede heeft getrokken. Op dezelfde manier heeft het bedrijfsleven in Brazilië een grote rol gespeeld bij de spectaculaire voortuitgang. Zelfs voor ontwikkelde landen als Nederland is bedrijfsgroei noodzakelijk – het zorgt voor werkgelegenheid en het ondersteunt maatschappelijke systemen. Maar we moeten anders groeien. We gebruiken natuurlijke hulpbronnen sneller dan de aarde ze weer kan aanvullen. Niet kiezen tussen groei en duurzaamheid: we hebben beide nodig.”

Zo motiveerde Unilever-bestuursvoorzitter Paul Polman deze week de keuze van het voedings- en zeepconcern (onder meer Omo, Knorr, Unox, Lipton, Dove) voor groen ondernemen. Als Unilever de ambities waar maakt heeft dat enorme gevolgen: ieder dag bereikt het concern twee miljard mensen, per jaar verkoopt het bedrijf voor 40 miljard euro.

Over tien jaar is de uitstoot van kooldioxide van Unilever met de helft teruggebracht. Alle ingrediënten voor bijvoorbeeld soep, ijs, pindakaas en rookworst zijn in 2020 afkomstig van duurzame landbouw. Gebruik van water halveert. Unilever neemt verantwoordelijkheid voor het milieueffect van de producten in de hele keten, ook bij toeleveranciers en bij consumenten.

Hierbij gaat het om een reductie per product. Als Unilever meer producten verkoopt, en dat is de bedoeling, wordt het effect kleiner. Dat kan niet anders, zegt Unilever, want waarom Afrikanen en Aziaten de welvaart onthouden die in ontwikkelde landen bestaat?

Het gaat Unilever dan ook niet alleen om het milieu. Het bedrijf wil de levensomstandigheden van een miljard mensen in ontwikkelingslanden verbeteren. Onder meer door zeep te verkopen en mensen te leren dat zij minder vaak ziek worden als zij hun handen wassen.

De afgelopen week was een goede illustratie van hoe de samenleving ervoor staat. Het bedrijfsleven beseft dat op langere termijn winst alleen is verzekerd als er duurzaam wordt gewerkt. De overheid doet het tegenovergestelde: in de hoop snel geld te besparen wordt bezuinigd op groenfondsen.

Beleggers hebben ongeveer 8 miljard euro geïnvesteerd in de groenfondsen. De overheid maakte dit aantrekkelijker door een belastingvoordeel te bieden. De Tweede Kamer ging deze week akkoord met geleidelijke afschaffing van deze regeling. Groenfondsen van banken lenen tot nu toe het geld uit aan vernieuwende milieuvriendelijke bedrijven. Op termijn brengen deze bedrijven ook weer extra omzet- en vennootschapsbelasting in kas.

Unilever onderbouwde de strategie deze week met het argument dat innovatie alleen mogelijk is op een duurzame manier. Terwijl het bedrijfsleven – niet alleen Unilever maar ook Albert Heijn, Akzo, DSM, Philips – maatregelen neemt om milieuvervuiling te verminderen, bezuinigt de overheid. De overheid stimuleert niet, maar staat op de rem.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden