Bedrijven gebruiken kennis in eigen organisatie te weinig

Wilma van Meteren

amsterdam – Nederlandse bedrijven benutten de kennis van het eigen personeel te weinig om zo hun concurrentiekracht te versterken. Ze betrekken hen minder bij belangrijke besluiten. Voor dat gebrek aan slimmer werken krijgen ze van hun medewerkers een vette onvoldoende.

„De sociale innovatie gaat niet snel genoeg. Het tempo moet omhoog”, concludeert directeur Guido Heezen van Effectory, Nederlands marktleider op het gebied van medewerkersonderzoek. De uitkomst van hun jongste enquête onder 300.000 werknemers heeft hem verbaasd. Daaruit blijkt dat bedrijven steeds slechter scoren bij het inschakelen van het eigen personeel om hun organisatie te verbeteren en te innoveren. Van het rapportcijfer 5,2 in 2005 zijn ze afgezakt naar een 4,6 dit jaar. Onlangs constateerde hoogleraar Henk Volberda nog op grond van de jaarlijkse concurrentie- en innovatiemonitor dat steeds meer ondernemingen investeren in vernieuwingen op het gebied van organisatie en arbeid.

Volgens Heezen heeft het deels te maken met de komst van een nieuwe generatie op de arbeidsmarkt. „Ze stellen andere eisen en willen echt deelgenoot worden van het bedrijf waar ze werken. Ze willen ook weten waarom er gewerkt wordt, zoals er wordt gewerkt.” Hoewel steeds meer bedrijven werk maken van sociale innovatie, gaan ze in de ogen van deze nieuwe generatie niet snel genoeg met veranderen. Ook zijn bedrijven volgens hem door de crisis ’in een kramp geschoten’. „Plotseling zag je dat leiderschap belangrijker werd en ondernemingen meer hiërarchisch werden gestuurd. Inspraak van personeel was minder aan de orde.”

Toch komen bedrijven die investeren in sociale innovatie, sterker uit de crisis omdat ze hun concurrentiepositie weten te versterken, stelt Heezen samen met Volberda. „Wie weten beter wat er aan de hand is in de organisatie en wat er moet verbeteren dan de eigen medewerkers? Ook bij problemen zijn oplossingen vaak gewoon in de organisatie aanwezig. De truc is om ze boven tafel te krijgen”, stelt de Effectory-directeur. Hij wijst op de bedrijven Rijk Zwaan (zaden en planten) en Movares (ingenieursbureau) die dit jaar als beste werkgevers zijn verkozen. Beiden hebben sociale innovatie verankerd in hun organisatie.

Opvallende uitkomst is ook dat medewerkers uit het zuiden van het land minder tevreden zijn dan in de Randstad. Daar zitten meer dienstverlenende bedrijven met hoogopgeleide medewerkers, die volgens Heezen elkaar aansteken. Waar het management traditioneler is, staat het betrekken van de nieuwe – in zijn ogen vaak verwende – generatie werknemers niet hoog op de agenda. Toch zullen ook deze bedrijven mee moeten in de sociale vernieuwing, meent Heezen. „Anders zullen ze straks, als de arbeidsmarkt krapper wordt, geen jonge medewerkers aan zich kunnen binden.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden