Bedrijfslogo’s geven uitzicht op landschap Terschelling

(Hans Marijnissen)

Sinds een maand staan twaalf grote gele frames in natuurgebieden op Terschelling, neergezet door National Geographic. Het eiland zelf is blij met de publiciteit, maar er zijn ook andersdenkenden.

Wie de haven van Terschelling binnenvaart ziet het meteen: op het Seinpaalduin vlakbij de haven staat een vijf meter hoog stalen gevaarte in de vorm van het logo van tijdschrift en tv-zender National Geographic. Zelfs op de Boschplaat, een natuurgebied dat is erkend door de Raad van Europa, domineert een knalgeel, rechthoekig beeldmerk het landschap.

Zes logo’s die verspreid over het eiland staan zijn vijf meter hoog, zes andere exemplaren zijn 1 meter 80. Als de bezoeker bij de lijst gaat staan, klinkt een stem uit een ingebouwde speaker die drie minuten vertelt over de omliggende natuur.

Niet alle eilanders zijn blij met de twaalf frames, die sinds een maand in natuurgebieden op het eiland staan. Voorzitter Hugo Gorter van Stichting Ons Schellingerland was een van de bedenkers van de fietstocht langs de gele kaders. „Ik dacht dat ze allemaal twee meter hoog werden. Nu zijn ze te groot om midden in de natuur te staan.” Tot overmaat van ramp blijven de kaders te lang staan, zegt fractievoorzitter Teun de Jong van de lokale PvdA. „Omdat het project ’de Maand van de Aarde’ heet, dacht iedereen dat die dingen na een maand weg konden. Helaas zitten we er twee jaar aan vast.”

National Geographic wil dat de bezoekers van het eiland door de gele kaders ’op een andere manier naar de natuur kijken’. De Stichting Marketing en Promotie Terschelling, die geld en moeite in het project stopt, is blij met de publiciteit.

Een week na het plaatsen van de gele kaders heeft een anonieme demonstrant aan het exemplaar op het Seinpaalduin een houten logo van hamburgergigant McDonald’s bevestigd. Op dezelfde plek lag een protestbrief. Raadslid De Jong weet niet wie er achter de actie zit. „Het was een net protest tegen het commercieel exploiteren van de natuur op Terschelling. Je zet toch ook geen vijf meter hoge colaflessen in de natuur neer?”

Staatsbosbeheer Terschelling heeft National Geographic toestemming gegeven om de logo’s in beschermde natuurgebieden te plaatsen. „De doelen van National Geographic liggen dicht tegen de onze: aandacht vragen voor de natuur”, zegt een woordvoerder.

Aafke van der Lippe van National Geographic vindt de bedrijfslogo’s geen commerciële uiting. „We zijn geen bedrijf, maar een non-profitorganisatie. Ons enige doel is mensen betrekken bij de natuur. Al het geld dat binnenkomt, gebruiken we voor het maken van reportages en documentaires.”

National Geographic wil dat bezoekers van het eiland door de gele kaders ¿op een andere manier naar de natuur kijken¿. (FOTO HANS MARIJNISSEN, TROUW)
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden