Bedrijfsfiets krijgt de wind tegen

Fietsen in de stalling bij station Utrecht Centraal. Daar wordt begonnen met de bouw van de grootste overdekte fietsenstalling ter wereld, waarin 12.500 fietsen plaats krijgen. Beeld anp
Fietsen in de stalling bij station Utrecht Centraal. Daar wordt begonnen met de bouw van de grootste overdekte fietsenstalling ter wereld, waarin 12.500 fietsen plaats krijgen.Beeld anp

De 'fiets van de zaak' wordt binnenkort een stuk minder aantrekkelijk, zo blijkt uit een besluit van Staatssecretaris Eric Wiebes (financiën, VVD). Voor werknemers wordt het vanaf 1 januari fiscaal minder interessant om een fiets aan te schaffen. Vier jaar geleden werd er nog een fietsregeling ingevoerd om het fietsverkeer te stimuleren - de  fietsbranche verwijt de regering inconsistent beleid.

Bas Baas

Populaire bedrijfsfiets
Eens in de drie jaar mogen werknemers een nieuwe tweewieler aanschaffen, tot een maximum aanschafprijs van 749 euro geeft de belasting voordeel. Het fiscale voordeel bij de aanschaf kan oplopen tot zo'n 52 procent. Die aantrekkelijke stimuleringsregeling eindigt definitief op 1 januari 2015, zo werd bekend op prinsjesdag. Al in het voorjaar kondigde de kamer nieuwe maatregelen aan. Tenzij de Tweede Kamer aandringt op aanpassing van de nieuwe plannen, is de glorietijd van de populaire bedrijfsfiets ten einde.

Hoe populair is zo'n fietsenplan? Volgens branchevereniging RAI worden er door het fietsenplan ieder jaar zo'n 200.000 rijwielen meer verkocht door handelaren. Zo'n 20 procent van de totale verkoop is gebaseerd op de 'fiets van de zaak' regeling. Geen wonder dat onder andere de BOVAG, de RAI vereniging en de Fietsersbond schande spreken van het voorstel om fietsen bij de werkkostenregeling (WKR) te voegen. De WKR houdt in dat bedrijven 1,2% van de totale loonsom mogen besteden aan personeelszaken. Bovendien strookt de nieuwe regeling niet met de afspraken die staatssecretaris Wilma Mansveld (Verkeer, PvdA) eerder maakte met RAI.

Staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën tijdens de algemene financiële beschouwingen in de Tweede Kamer. Op de achtergrond minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën. Beeld anp
Staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën tijdens de algemene financiële beschouwingen in de Tweede Kamer. Op de achtergrond minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën.Beeld anp

Inconsistent beleid
Zij vindt dat het fietsgebruik voor woon-werkverkeer in Nederland de komende vijf jaar met vijf procent moet stijgen. Die plannen waren onderdeel van de 'Green Deal', een pakket van vergroeningsmaatregelen uit 2011 dat de overheid met het bedrijfsleven vormgaf. Bedrijven moeten daardoor makkelijker de stap naar een duurzame vernieuwing kunnen maken. Sinds 2011 werden er zo'n 160 Green Deals gesloten om het bedrijfsleven 'groener' te maken. Staatssecretarissen werken elkaar tegen en dat vindt de branchevereniging RAI onbegrijpelijk. De belangenorganisatie van fietsenhandelaren verwijt het kabinet een inconsistent beleid.

Blijkbaar was de ontstane commotie niet genoeg om Wiebes van gedachten te doen veranderen. Fietsen zullen bij de nieuwe WKR de concurrentie aan moeten gaan met personeelsfeestjes en kerstpakketten. Mobiele telefoons, laptops, tablets en gereedschappen vallen nog wel onder de oude regeling.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden