Review

Bedrieglijk beeld over innerlijke schoonheid

De in Amerika mateloos populaire Farrelly Brothers, die zich in hun potsierlijke komedies laten voorstaan op hun slechte smaak, hebben de afgelopen jaren een opmerkelijke obsessie met het menselijk lichaam ontwikkeld. Eerst was er het elastieken lichaam van Jim Carrey (in 'Dumb and Dumber'), gevolgd door het sterke lichaam van Woody Harrelson (in 'Kingpin') en de mooie lichamen van Cameron Diaz (in 'There's Something about Mary') en Renée Zellweger (in 'Me, Myself and Irene'). Met 'Osmosis

Jones' daalden de gebroeders (met hulp van de animatietechnieken van Piet Kroon) zelfs af ín het smerige lichaam van fastfood-consument Bill Murray, en in hun zesde gezamenlijke onderneming 'Shallow Hal' wordt de vrolijke queeste onvermoeid voortgezet.

Het verhaal draait om de door 'geile jonge mokkels' geobsedeerde Hal (vertolkt door Jack Black, bekend uit 'High Fidelity') die, na te zijn gehypnotiseerd door een zelfhulp-goeroe, plots het vermogen bezit letterlijk innerlijke schoonheid te zien. Zo valt hij als een blok voor 'fat girl' Rosemary, die dus in zijn ogen zo sexy, slank en stralend is als Gwyneth Paltrow.

Te midden van alle grappen en grollen (de flinterdunne Paltrow zakt pardoes door stoelen, en drinkt aan de lopende band chocolademelk en bier, zonder -in de ogen van Hal- een gram aan te komen) presenteren de Farrelly Brothers een keurige, maatschappelijk relevante boodschap over innerlijke schoonheid. Althans, dat willen de Farrelly's ons graag doen geloven. Wie echter goed oplet, zal merken dat niet alleen de gehypnotiseerde Hal, maar ook de camera van de Farrelly's op onbewaakte ogenblikken de échte Gwyneth Paltrow toont, en niet de als 'fat girl' vermomde en dus in zwaar rubberen pak gehesen Gwyneth Paltrow. Dat inconsequente 'point-of-view' kun je wel degelijk zien als een verraad aan de o zo mooie opdracht die de Farrelly's zichzelf stelden. Ze vallen er onherroepelijk mee door de mand.

Zeker in vergelijking met Catherine Breillats 'Fat Girl', die uitgerekend ook vandaag in de Nederlandse bioscopen in première gaat, is 'Shallow Hal' een nare, onoprechte film te noemen. Met 'Fat Girl' buigt Breillat zich over een identieke maatschappelijke problematiek (slank is mooi, dik is lelijk), maar in tegenstelling tot de Farrelly's durft zij ook echt de diepte in te gaan, te verontrusten en een spiegel voor te houden. De Farrelly's verdraaien het verhaal van het lelijke eendje om ons toch lekker anderhalf uur naar Gwyneth Paltrow te laten kijken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden