Bayer neemt Merck over en haalt Johnson & Johnson in

Terwijl het Britse farmaconcern AstraZeneca zijn verbale strijd tegen zijn Amerikaanse belager Pfizer opvoerde, bereikten twee andere grote farmaconcens gisteren wel een akkoord over een overname. Het Duitse Bayer kocht voor circa 11 miljard euro de consumentenproducten en zelfzorgmedicijnen (die zonder recept te verkrijgen zijn) van het Amerikaanse Merck.

De deal bevestigt dat schaalvergroting de trend is op de markt voor medisch getinte consumentenproducten. Twee weken geleden voegden het Britse Glaxo SmithKline en het Zwitserse Novartis hun producten op dat gebied samen. Dat bedrijf werd in één klap de grootste fabrikant ter wereld in zijn soort.

Bayer, dat onder meer aspirine, Aleve en Alka Seltzer maakt, komt na de aankoop op de tweede plaats. Het Duitse concern krijgt nu ook bijvoorbeeld Claritin (tegen allergie), Coppertone (zonnebrand), Miralax (constipatie) en Dr. Scholl's (voeten en nagels) in handen.

Mercks producten worden vooral in de VS verkocht, die van Bayer vooral in Europa. De gezamenlijke omzet van de twee zelfzorgmedicijnenpoten bedroeg vorig jaar 5,5 miljard euro. Tot twee weken geleden was het Amerikaanse Johnson & Johnson nog de grootste op dat gebied. Dat maakt Piz Buin (zonnebrand), Nicorette (nicotinekauwgom) en imodium (tegen diarree).

In Londen gaf de top van het door Pfizer belaagde AstraZeneca een update over zijn strategie en gebruikte die om de eigen voortreffelijkheid van het Brits-Zweedse concern te benadrukken. Volgens topman Pascal Soriot zal AstraZeneca op eigen kracht zijn omzet in negen jaar opvoeren tot 45 miljard dollar: 80 procent meer dan de ruim 25 miljard van vorig jaar. De winst, in 2013 2,6 miljard dollar, kan procentueel nog harder groeien. Dat komt vooral doordat AstraZeneca aan nieuwe medicijnen werkt, onder meer tegen kanker, die (zullen) uitgroeien tot kaskrakers. De aandeelhouders zijn er in de ogen van Soriot en die van president-commissaris Leif Johansson bij gebaat dat het bedrijf zelfstandig blijft.

'Ga weg', luidde dus de boodschap aan Pfizer dat al maanden aast op AstraZeneca en vorige week een bod deed van 106 miljard dollar. Maar dat ook vertaald worden met: 'bied meer.' Pfizer zou daar al mee bezig zijn.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden