Bastiaan Ragas is dol op entertainment, maar schrikt van de leegte om hem heen.

Een stralende Tooske Breugem haalt wat glazen bier, terwijl haar verloofde Bastiaan Ragas met wat fans praat en zich laat fotograferen. Guus Meeuwis heeft hem juist het eerste exemplaar van zijn cd 'Outragas' (verschenen bij Universal) overhandigd, waarvan hij met zijn band ook een flink aantal nummers heeft gespeeld.

Op de release party in Amsterdam, een feestje omdat het album verschijnt, gaan veel vragen over het aanstaande huwelijk van Ragas en Tooske. Begin mei werden ze na een Joop van den Ende-enquête tot Neerlands ultieme liefdespaar uitgeroepen en in de zomer trouwen ze. ,,Nee, niet in Las Vegas. Of de plechtigheid door SBS6 wordt uitgezonden? Voorlopig niet.''

In de biografie die aan het album is toegevoegd staat dat Ragas (Lisse, 1971) al een ster is nog voordat zijn debuutalbum verschijnt. Zijn debuut? In 2000 was er toch al de solo-cd 'Tomorrow is Looking Good'? ,,Dat klopt. Maar die muziek was niet zo eigen als had gemoeten. Dat album borduurde voort op de boyband waarin ik gezeten had.'' Caught in the Act, tussen 1995 en 1998 erg populair in onder meer Duitsland en Azië. Tussen 2001 en 2004 was Ragas in Nederland druk met zijn musicalrollen in 'Aida' en '3 Musketiers' en had hij weinig tijd voor een solocarrière. ,,'Outragas' is daarom de echte start.''

Negen van de twaalf nummers schreef Ragas zelf. ,,In films zie je een pianist aan een vleugel met kaarsen, bij wie 'snachts het kwartje valt. Bij mij gaat het anders: als we naar een première moeten en Tooske haar haar doet, speel ik even piano en valt me soms een prachtig thema in.''

Bij de cd-opnames was Ragas op zoek naar 'echtheid'. ,,Je moet je continu afvragen: is dit wat ik graag zou willen zijn of is dit wie ik echt ben? Onvoorwaardelijkheid en onbaatzuchtigheid zijn belangrijke woorden voor me. Ze gelden voor mijn relaties met Tooske, familie en vrienden. Bij muziek betekent onvoorwaardelijk dat je maakt wat bij je past. Onbaatzuchtig dat je je niet richt op succes.''

Twee jaar geleden zei Ragas nog 'de overtreffende trap' te willen bereiken. Het liefst zou hij voor massa's mensen zingen, in Ahoy' of de Arena, met een eigen band.

,,Ik heb altijd veel ambitie gehad. Maar tegenwoordig concentreer ik me meer op het nu en minder op het einddoel. Vanuit kleine zaaltjes wil ik iets opbouwen, om evenveel energie te creëren als bij andere dingen die ik gedaan heb. Maar nu alleen door mijzelf gevoed.''

Het album heeft een motto van Napoleon meegekregen. ,,Hij zei ooit dat hij altijd champagne drinkt. Als hij wint verdient hij het, als hij verliest heeft hij het nodig. Daaruit spreekt zo'n overtuigende levenslust. Ik wil ook zo zelfbewust leven en regelmatig punten, komma's, uitroeptekens en vraagtekens plaatsen. Als je succes hebt: geniet ervan. Als het niet goed gaat: wees aardig en lief voor jezelf. Ja, ook voor andere mensen.''

'Cashcow' en 'Superstar' zijn op zijn album twee liedjes over showbiz, geld, commercie en heldendom. 'We live in cynical times', klinkt de stem van een televisiedominee in 'Superstar'. ,,Ik stoor me enorm aan cynisme in deze tijd, waarin mensen die anderen afzeiken tot op het bot, die zelfs in interviews roepen: 'ik roetsj met een grasmaaier over andermans ziel' (Paul de Leeuw, 9/4, Volkskrant Magazine), gezien worden als mensen die integer in hun vak staan.

Cabaretiers of presentatoren die enkel anderen veroordelen, vreselijk, Jack Spijkerman, Youp van 't Hek, Ruud de Wild... Ik denk dan, waar is het kind in je. Dat klinkt soft, maar ik vraag me af: Wie ben jij dan! Wie ben jij om anderen zo tot op het bot af te branden.''

Zij zouden misschien zeggen: Dat ís juist het kind in me. ,,Dat is niet zo. Dat is de puber in je. Met die Jackass-cultuur waarbij alles moet kunnen zijn we volledig doorgeschoten. Dat pubers dat begrijpen en leuk vinden, soit, dat hoort erbij. Twintigers, nou vooruit. Maar dertigers en veertigers zouden beter moeten weten.''

,,Premier Balkenende begon als eerste over fatsoen en waarden en daar wordt heel badinerend, lacherig over gedaan. Misschien verkoopt hij het niet zo soepel, maar bij de inhoud sluit ik me volledig aan.''

Ragas bekritiseert ook de honger waarmee helden uit de sport en entertainment worden omarmd. ,,Ik vind mijn vak prachtig en geniet ervan. Maar het is alsof showbiz het hoogst haalbare is. We zijn daarin ontspoord.''

Is het dan niet vreemd dat Ragas zelf middenin die wereld staat? Zo was hij jurylid bij het programma Popstars the Rivals, waarbij het ging om slechts 15 seconds of fame. ,,En ik zat ook zelf in een jongensgroep, omdat ik muziek wilde maken en omdat het me erg leuk leek. Mijn vak vind ik fantastisch. Ik ben dol op entertainment, op het circus, olifanten, rook, vuurwerk, Las Vegas, Hollywood. Maar alles moet in balans zijn. Om me heen schrik ik wel eens van de gemakzucht en het achterna rennen van de volgende hype. Mijn werk is het feestje, de omlijsting, de smaakmaker, maar de basis komt ergens anders vandaan. Een leven gebaseerd op rook en vuurwerk steunt op drijfzand.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden