Basisscholen denken te makkelijk over Engels

Beeld thinkstock

Hoewel basisscholen steeds meer tijd aan Engelse les besteden, spreken leerlingen in groep 8 die taal nu gemiddeld niet beter dan in 2006. Belangrijke reden is dat de Engelse les op de meeste scholen door de gewone leerkracht wordt gegeven. 59 procent van hen heeft echter geen Engels gehad op de pabo, blijkt uit nieuw onderzoek van toetsenontwikkelaar Cito.

Engels op de basisschool is verplicht vanaf groep 7. Maar hoe vroeger, hoe beter, vindt ook staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs). In 2004 begonnen 44 scholen met Engelse les in groep 1. Vorig jaar waren dat er al duizend.

Vanaf volgend schooljaar mogen alle basisscholen vier uur per week in het Engels lesgeven aan de kleuters van groep 1. Uit het Cito-onderzoek blijkt echter dat vroeg beginnen met Engels slechts een klein effect heeft op de luister-, lees- en schrijfvaardigheid en op de woordenschat van basisschoolleerlingen.

De Utrechtse hoogleraar tweetalig onderwijs Rick de Graaff vreest dat scholen soms onderschatten wat er bij komt kijken om succesvol Engels te geven. Hij noemt daarbij het matige Engels van de docenten. "Om iets te bereiken moeten leerkrachten uitstekend Engels spreken en ook didactisch goed geschoold zijn. Aan die kwaliteiten voldoen nog lang niet alle leerkrachten."

Meer Engels in de bovenbouw kan even effectief zijn als vroeg beginnen, zegt De Graaff. Want hoe jonger de leerling, hoe meer les hij nodig heeft om hetzelfde niveau te bereiken.

Docente Engels Vanessa Lobo, die onlangs promoveerde op vroeg Engels in het basisonderwijs, vindt het onverstandig dat Dekker het Engels aan zeer jonge kinderen wil uitbreiden. "Zit daar een langetermijnplan achter? Dat heb ik nog niet kunnen ontdekken."

Beginnen in groep 1 is niet verkeerd, maar starten in groep 3 is beter, luidt de conclusie van haar onderzoek. "Laten we alsjeblieft niet te snel gaan", zegt ze. "We moeten eerst onderzoeken wat de beste manier is om vroeg te starten. Anders verspillen we misschien onderwijstijd die we beter kunnen gebruiken."

"Ik bestrijd dat het onverstandig is om vroeger of meer Engels te geven", zegt De Graaff. "Maar ik onderschrijf dat de effecten nog altijd gering zijn. En dat daarom zowel het lesaanbod als de vaardigheden van de leerkracht moeten verbeteren."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden