'Bas, die doet iets in 't buitenland'

Hij zong in de vooral in Duitsland, Oost-Europa en Azië razend populaire jongensband 'Caught in the act'. Bas Ragas leidde het leven van een popster. Maar toen bekend werd dat hij de hoofdrol gaat spelen in de nieuwe Van den Ende-musical 'Aïda', vroeg menig Nederlander zich af: Bas wie?

De rol van Radames, die Bas Ragas (29) in Aïda gaat spelen, werd hem min of meer in de schoot geworpen. ,,Een casting director die ik ken belde me op: 'Er komt een prachtige musical en ik heb jou in gedachten voor de hoofdrol'.'' Ragas twijfelde. Hij vond zichzelf 'helemaal geen musicaltype' en was druk bezig met een solocarrière in de popmuziek. De man drong aan en stuurde muziek op. ,,Toen ik het hoorde wist ik meteen: dit wil ik doen. Waanzinnige muziek, mooier dan mooi. Bovendien ligt de stempartij me en het is van Elton John, een van mijn grote muzikale voorbeelden.''

Na een reeks audities en workshops kreeg Ragas de rol. Lachend: ,,Ik word verscheurd tussen hoofd en hart. Ik speel Radames, een legerkapitein die gaat trouwen met een bloedmooie Egyptische prinses. Op zichzelf geen drama. Maar terug van een veldtocht neemt Radames allerlei schatten en andere veroveringen mee. Een daarvan blijkt een mooie slavin waarop hij hopeloos verliefd wordt. Dilemma! Een mooi, klassiek gegeven.''

Een voltooide zang- of acteer opleiding heeft Ragas niet, wel een koffer vol ervaring. Hij stond met 'Jeans' en 'Up with the people' eerder in het theater en leerde de laatste jaren met het vier mooie jongens sterke 'Caught in the act' omgaan met joelende menigtes. Want de band was razend populair in Duitsland, Oost-Europa en Azië, en verkocht vijftien miljoen platen.

,,Op je 22ste is zo'n band het leukste wat je kan overkomen. En het was een perfecte leerschool. Ik heb trouwens altijd zangles gehad en speel piano en gitaar. Zingen en acteren zijn leden van dezelfde familie.''

Optreden met 'Caught in the act' was eigenlijk ook acteren. De jongens hadden een popsterren-imago hoog te houden. ,,Iedereen acteert. Bij vrienden ben je anders dan bij je moeder. Niets is moeilijker dan jezelf zijn.''

Over zijn rol in Aïda: ,,De heftige emoties die Radames overvallen, boeien me. Ik probeer uit te vinden waar mijn eigen gevoelens liggen en waar die raken aan de emoties van Radames. Het is de kunst die emoties en wat ik voel bij de muziek en de tekst over te brengen op het publiek. Bij acteren moet alles uit de tekst komen, dat is het mooie ervan. De toon, klemtoon en volume waarop ik de tekst uitspreek, bepalen mijn rol.''

Faalangst kent Ragas niet. ,,Nee, daar ben ik niet mee bezig. Ik was verbaasd hiervoor te zijn uitgekozen. In zaken waarvoor je bang bent zit kennelijk iets interessants. Face your fears, daar komen de mooiste dingen van. En wat kan me nou gebeuren? Ik heb al zoveel leuke dingen gedaan. Ik realiseer me heel goed dat ik een engeltje op mijn schouder heb. Ja, zo zie ik dat. Toen ik achttien was overleed mijn beste vriend, ook de gitarist van mijn bandje. Daarvan leer je dat je nooit weet waar iets vandaan komt. Radames denkt het leven te kunnen sturen -stiekem denk ik dat ook- maar dan wordt hij verliefd en breekt het hele verhaal af. Het overkomt hem. Dat gebeurt mij ook nu. Je hoort vaak mensen zeggen: Als je iets echt wilt, dan kan het. Ja, dág.''

De voorbereidingen voor de musical, die vanaf oktober te zien moet zijn, komen langzaam op gang. Ragas brengt zijn conditie op peil, geeft interviews (met een brede grijns: ,,Vervelend? Nee, ik vind het wel lekker om over mezelf te praten'') en geniet nu nog even van de rust voordat de repetities gaan beginnen. Hij kapt nu en dan eens een boom rond zijn enorme nieuwe huis op de Veluwe -een erfenis van het succes- en maakt muziek. In de zomer staat een aantal optredens gepland. ,,Muziek kan je in drie seconden emotioneren. Mijn teksten gaan over liefde, passie, twijfels, over het spanningsveld tussen hoofd en hart. Precies dat wat ik bij Radames herken. En ik heb echt waanzinnig mooie liedjes gemaakt. Ook met 'Caught in the act'. Ja, echt.''

In het buitenland waren de verkoopcijfers inderdaad hoog. Maar in Nederland kreeg de jongensband toch wat zure kritiek te verwerken op de zelfgeschreven nummers. Zo doet de website van het Nederlandse popinstituut -vraagbaak voor alles wat met popmuziek te maken heeft- de nummers af als 'pogingen'. Daarnaast klonk het verwijt dat de band een kopie was van geslaagde projecten als 'Take That'. ,,Ach, ik vind het prima. Tja. Toen wij begonnen was 'Take That' er nog niet eens. Wij waren al twee jaar bezig toen zij doorbraken en dan vergelijken mensen ons met hen. In Duitsland waren wij groot. Daar stonden de 'Backstreet Boys' in ons voorprogramma.''

Een verklaring voor de geringe Nederlandse belangstelling voor 'Caught in the act' en zijn huidige solocarrière heeft hij niet. ,,Geen idee waaraan dat ligt of waar de kritiek vandaan komt. Dat interesseert me ook niet zoveel. En dat we over de hele wereld populair zijn, behalve in Nederland is nou eenmaal zo. Heel raar, maar waar.''

Liever praat Ragas over zijn onvoorspelbare toekomst. Aïda onderbreekt zijn zangcarrière niet. ,,Het is eerder een logisch vervolg. Je moet je hart volgen. Niet te veel plannen. Natuurlijk heb ik een idee waar ik heen wil. Als ik foto's van vroeger bekijk zie ik mezelf altijd met een piano of gitaar. Ik wil met muziek bezig zijn. Optreden. Gelukkig speel ik dit keer eens op een Nederlands podium. Familie en vrienden zeiden altijd: 'Bas, die doet iets met muziek in het buitenland'.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden