Analyse

Bart Smit wordt Intertoys, maar zal dat de winkelketen redden?

Bart Smit vestiging in Zoetermeer. Beeld anp
Bart Smit vestiging in Zoetermeer.Beeld anp

Te laat is het nog niet, weten ze bij Blokker, maar veel meer tegenwind kan het noodlijdende moederbedrijf van formules als Leen Bakker, Xenos en Big Bazar niet gebruiken. Dit besef maakt dat drastische maatregelen bij het concern niet langer taboe zijn. Na eerdere ontslagrondes en vernieuwingen bij Xenos en Blokker is nu het besluit gevallen dat de naam van speelgoedketen Bart Smit uit het straatbeeld verdwijnt.

Elisa Hermanides

Dinsdag maakte het concern bekend dat alle 234 Bart Smit-winkels vanaf volgend jaar verder gaan onder de merknaam Intertoys. Die keuze is gemaakt omdat Intertoys nu iets meer winkels telt. Ook de veertien megawinkels van het recentelijk overgenomen Toys XL worden omgebouwd tot Intertoys. En er is straks nog maar een webshop: intertoys.nl

Je eigen concurrent zijn
Het is een besluit dat Jaap Blokker, die tot zijn dood in 2011 aan het roer stond van het familiebedrijf, aan het begin van deze eeuw nog zag als een doemscenario. In een interview met NRC stelde hij zich toen nog de verschrikking voor van een beursgang of een overname van het familiebedrijf. "Dan zouden we het risico lopen dat iemand zegt: twee speelgoedketens? Eén weg." En ook bij Thomas Smit, zoon van oprichter Bart Smit en werkzaam als directeur Inkoop bij Intertoys en Bart Smit, moet het pijn doen.

Maar de veronderstelling van wijlen Blokker dat je het beste boert in het winkellandschap door concurrent van jezelf te zijn, zodat de echte concurrent het nakijken heeft, gaat al lang niet meer op. Slaagt de consument niet bij de ene speelgoedwinkel dan gaat hij niet per se meer naar de ander, maar zoekt hij ook steeds vaker zijn heil online. Zeker aangezien hij niet altijd zin heeft om met zijn stuiterende peuter een speelgoedwinkel binnen te stappen.

Online heeft de klant via vergelijkingssites en zoekmachines toegang tot talloze kleine webwinkels, maar hij kan ook terecht bij Bol.com, waar hij veelal al een account heeft. Om deze snelgroeiende internetreus te kunnen beconcurreren kan Blokker eigenlijk niet anders dan kiezen voor een merknaam voor al zijn speelgoedwinkels. Bezoek en investeringen verspreiden over meerdere websites is geen optie meer voor het bedrijf, dat veel te laat aanhaakte bij de online ontwikkelingen en moest toezien hoe Bol.com verkocht werd aan Ahold.

Orde op zaken stellen
Hoewel deze nieuwe ingreep onvermijdelijk lijkt, is het nog wel afwachten of hij wel hard genoeg is om orde op zaken te stellen. Over 2015 zagen de speelgoedwinkels hun omzet dalen met 0,3 procent. Dat is weliswaar een stuk minder dan de 1,7 procent waarmee de huishoudwinkels van het concern hun omzet zagen teruglopen, maar het is de vraag of het slim is filialen van Bart Smit in de buurt van een winkel van Intertoys te laten voortbestaan. Vooralsnog rept het bedrijf slechts over enkele tientallen boventallige medewerkers op het hoofdkantoor, die deels herplaatst kunnen worden in nieuwe functies.
Box

Blokker Holding maakt al twee jaar op een rij verlies. Over 2015 was dat met 52 miljoen euro meer dan twee keer zo veel als het jaar daarvoor met 20 miljoen euro . In mei werd bekend dat de familie Blokker 130 miljoen euro in het bedrijf heeft gestort om het eigen vermogen van het bedrijf op te krikken tot 544 miljoen euro. Ook staat de familie er de komende jaren voor garant dat er aan de betalingsverplichtingen kan worden voldaan.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden