Bart moet BNN krijgen

De meeste jongeren vinden Bart de Graaff grappig, uitdagend en vernieuwend, anderen zien hem als een irritant mannetje. Maar iedereen vindt dat staatssecretaris Nuis van cultuur niet flauw moet doen. Bart heeft genoeg leden, dus BNN moet toegelaten worden in het publieke omroepbestel. “Beloofd is beloofd.”

Bart de Graaff wil programma's door en voor jongeren maken, op Nederland 1, 2 en 3. Met een enorme publiciteitsactie is het hem gelukt 66 031 leden te werven voor zijn omroep BNN. Volgens de mediawet is dat genoeg om een publieke omroep te beginnen.

“Ik ben lid”, zegt Rick Brouwer (18) uit Urk. “Die formulieren lagen overal. In platenzaken, cafés, winkels en op school. Ik dacht: waarom niet? Je hoeft pas te betalen, een tientje, als Bart de Graaff ook echt een omroep krijgt.” Rick vindt dat er op de publieke omroep te weinig is voor jongeren. Barts BNN is nu nog ondergebracht bij het commerciële Veronica.

Wat willen jongeren dan? “Die willen ontspanning”, zegt Rick. “En het leuke aan BNN is dat Bart informatie op een ontspannende manier verpakt. Hij is brutaal en hij is anders. Zoals toen hij ging testen hoe snel de politie ter plaatse is, en daarom een steen door de ruit van een benzinestation gooide.” Is dat nou leuk? “Ja dat is leuk”, vindt Rick.

Staatssecretaris Aad Nuis is de baas over de publieke omroep en laat zich adviseren door drie organen: de Raad voor Cultuur, het Commissariaat voor de Media en de NOS. Alledrie zijn ze niet echt enthousiast over de plannen. In het beleidsplan doet BNN voorstellen voor jongerenprogramma's, zoals 'Helden', over voorbeelden voor jongeren en 'Ik ook van jou' over liefde. De adviseurs vinden BNN te veel een 'doelgroepzender' en denken niet dat BNN echt iets nieuws toevoegt aan de bestaande publieke programma's.

Uit Kijk- en Luisteronderzoek van de NOS blijkt dat jonge mensen vooral naar de commerciële stations kijken. Maar de NOS weet dat verschillende omroepen al plannen hebben om jongeren terug te winnen. Dan is BNN niet meer nodig, denkt de NOS.

“De Avro zeker, daar kijkt toch niemand naar”, zegt Rick, die vindt dat alleen de VPRO het wel goed doet. “De VPRO heeft tenminste af en toe aandacht voor muziek, ze hebben 'Borreltijd' en 'Dertig Minuten'.”

Carolien (15) uit Zeist, ook aspirant-lid van BNN: “Jongeren willen films, soaps, series en muziek. Daar is veel te weinig van op de publieke omroep.” Alleen Paul de Leeuw van de Vara vinden Carolien en haar vriendin Rosa (15) leuk, “maar dat is weer zo laat”. Bart kan televisie maken zoals jongeren het willen, denken ze. Rosa: “Hij is grappig, heeft een grote mond en is anders dan andere presentatoren.”

Jennifer (17), ook BNN-fan: “Hij is al dertig, maar toch nog heel jong. Als iemand jongeren kan aanspreken, is hij het wel.”

Joost (19) voelt zich niet aangesproken door BNN. “Zoals het nu bij Veronica is, vind ik het schreeuwerig en overdreven. Zo hoeft het van mij niet. Maar eerlijk is eerlijk, hij heeft genoeg leden. Dus hij doet maar.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden