Review

Barbara Hendricks afstandelijk

AMSTERDAM - Het was donderdagavond al tien uur in het Amsterdamse Concertgebouw toen er een rauw Spaans 'Ay!' door de zaal sneed. Eindelijk maakte zangeres Barbara Hendricks contact met haar publiek en eindelijk had je het gevoel dat er een zingend mens en geen machine stond. Dat 'Ay!' kwam uit 'Polo' van Manuel de Falla en het was het laatste lied van Hendricks' programma. Hendricks was los en het was maar goed dat er nog vier toegiften volgden, waarin de zangeres alle nog aanwezige reserves overboord zette.

Het is niet de eerste keer dat Barbara Hendricks in het Concertgebouw zong en het is niet de eerste keer dat haar recital tegenvalt. De stem van Hendricks is nog steeds heel herkenbaar en heel persoonlijk; dat feit alleen maakt dat ze tot de grote zangeressen van deze tijd -ook op zanggebied is sprake van globalisering- behoort. Maar een mooi geluid alleen is niet genoeg; communicatie met je publiek is even belangrijk.

Met haar begeleider Love Derwinger raffelde Hendricks van Brahms en Schubert ieder zes liederen af. In de nagalm van elke slotnoot op de piano, de voet nog op het pedaal, rangschikte Derwinger de bladmuziek voor het volgend lied al op zijn lessenaar. En of het nou Brahms, Schubert of Alban Berg was, kleurnuances in geluid waren bij deze toch zeer verschillende componisten ver te zoeken.

Het vibrato van Hendricks is gedurende de jaren wat gaan uitwapperen, maar echt hinderlijk was dat niet. Wel irritant was de slechte uitspraak van het Duits. Vreemd om dan van wal te steken met moeilijke Brahms- en Schubert-liederen. Beter klonken de liederen van Poulenc en De Falla. En de toegiften waren subliem: het Spaanse temperament van 'De meiden van Cadiz' en het devote 'Ave Maria' van Schubert, direct gevolgd door de inkervende spiritual 'Give me Jesus'.

Eind augustus komt Grace Bumbry, Hendricks' eveneens zwarte collega van een generatie eerder de zomerserie afsluiten. De legendarische diva Bumbry verstaat wél de kunst van een publiek volledig in te pakken. Wees erbij; er zijn nog kaarten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden