Bankbiljetten gekozen tot mooiste ontwerp

(\N)

De oude Nederlandse bankbiljetten zijn gekozen als het mooiste ontwerp van Nederland van de afgelopen eeuw. Van de ruim 7700 deelnemers aan de door Trouw georganiseerde designverkiezing, stemde maar liefst 56 procent op het door Ootje Oxenaar in 1982 ontworpen papiergeld.

Er kon gestemd worden op de vuurtoren, maar ook zonnebloem en snip werden veel genoemd.

De Gispenstoel no. 412 (1934, Willem Hendrik Gispen) en de Daf 600 (1958, Willem van den Brink) streden in een nek-aan-nekrace om de tweede en derde plaats. Uiteindelijk werd de Daf tweede met 11 procent en kreeg Gispen 10 procent van de stemmen. In de top vijf staan nog twee meubelen: de slaapbank van Martin Visser (1958) en de fauteuil Orange Slice van Pierre Paulin (1960). Het ontwerp van Oxenaar had op de eerste dag dat gestemd kon worden, al een ruime voorsprong van 35 procent. Die werd nog groter toen de website GeenStijl opriep te kiezen voor ’onze oude gulden’.

Oxenaar (79) reageert wat beduusd vanuit Amerika, waar hij sinds negen jaar woont en werkt in Barrington, Rhode Island. „Ik ben erg verrast dat mijn ontwerp nog steeds zo wordt gewaardeerd. Ik heb destijds ook echt mijn best gedaan om het geld een typisch Nederlands gezicht te geven, zonder te vervallen in de clichés van molens en tulpen. Ik kreeg daarvoor ook de vrijheid van De Nederlandsche Bank en dat was op zich al uniek in de wereld. Ik heb het volkomen op mijn eigen manier mogen doen en gezocht naar iets afwijkends dat toch herkenbaar zou zijn. Het is ontzettend leuk dat mensen dat vervolgens ook zien zoals ik het had bedoeld, namelijk als het gezicht, het visitekaartje van Nederland."

Waarom mensen zo massaal op de oude bankbiljetten van 50, 100 en 250 gulden hebben gestemd, blijft gissen. Is toch de kredietcrisis van invloed geweest of heeft nostalgie de doorslag gegeven? Of hebben mensen uiteindelijk toch vooral gekozen voor de ’fraaie, frisse Hollandse nuchterheid’ van het grafische ontwerp van Oxenaar, zoals lezer Roelof Koster uit Mildam schrijft? We weten het niet, maar het winnende ontwerp past wel mooi in de rijke traditie en vooraanstaande positie in de wereld van het Nederlandse grafisch ontwerp.

„Een prachtig ontwerp", schrijft Peter van Dam uit Amsterdam. „En ook niet onbelangrijk: je wist wat het waard was. Dat kun je van het tegenwoordige monopoliegeld niet meer zeggen." H. C. Swellengrebel uit Heemstede vindt dat geld best ’iets vrolijks’ mag hebben. „Dat zou ook goed zijn om de huidige economie weer aan het rollen te krijgen." Kees Bieshaar uit Amsterdam meent dat we met de oude munten en bankbiljetten ’stukken rijker’ waren, zowel letterlijk als figuurlijk. „Ik mis ze, zowel het briefje van 250 gulden, maar ook de zonnebloem en de snip." Jaap Bosman uit Middenmeer tenslotte, roemt de grafische hoogstandjes van Oxenaar, die hij zo mooi vindt dat ze zo ingelijst aan de muur kunnen. „Ik wilde dat ik er nog één had."

Winnaars

Onder alle deelnemers aan de verkiezing van Het Mooiste ontwerp van Nederland zijn prijzen verloot. Hieronder de winnaars.

De Orange Slice van Artifort is gewonnen door:
M. Seveke, Tilburg

Een exemplaar van Design NL van uitgeverij Unieboek gaat naar:
Nynke Bergstra, Den Haag
Terry Troost, Ulvenhout
Wil Derkman, Naarden
Winniefred Wellenberg, Zutphen
Wim van Zandvoort, Eindhoven
Merel Koning, Utrecht
Ben de Boer, Amsterdam
Helen Buwalda, Groningen
H.G.H. Scheeres, Den Haag
Henna de Koning, Utrecht
W. van Werven, Amsterdam
Vera Wiarda, Amsterdam
Joop Halma, Veghel
J.M. van Baal-van Nimwegen, Aalsmeer
Stef, Zaandam
H. de Bruijne, Maarssen
Pieter vd Kooij, Heerenveen
Joke Gijsbers, Alphen ad Rijn
Ruurd Werner, Bussum
O. Janssen, Den Haag

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden