Ban gebroken met Eerste Mahler

Met de uitvoering van Mahlers Eerste Symfonie tijdens het Mah-ler Feest in mei 1995 brak Chailly de ban die tot dan toe op zijn Mahler-directies had gelegen.

Met de fantastische realisatie van de Eerste was Chailly voor velen ineens een volwassen Mahler-dirigent geworden. Dat zo'n wordingsproces natuurlijk al eerder vruchten had afgeworpen, bleek uit de opname van de Zevende, die kort voor het Festival verscheen. Chailly's Zevende werd internationaal bejubeld om zijn doorzichtige precisie en de kracht van zijn ideeën. Her en der werd die opname zelfs geprefereerd boven die van Haitink met de Berliners die tegelijkertijd op de markt was gekomen. De cd GUSTAV MAHLER SYMPHONY NO 1 (Decca 448813) liegt er niet om.

De muziek en de noten moeten bij de musici en Chailly door al die uitvoeringen in een tournee na het Mahler Feest onderhuids hebben gezeten, maar van enige routine of verveling is op de opname niets te merken. Wederom valt die enorme precisie op waarmee Chailly Mahlers eersteling uit de partituur tovert. Vanaf het ijle begin (schitterende strijkers) werkt Chailly vanaf het wie ein Naturlaut echt vorwürts drüngend naar de eerste climax. De geniale details buitelen over elkaar heen in een opname die door de Decca-technici prachtig is vastgelegd.

De intrigerende koppeling (haast een handelskenmerk van Chailly geworden) is de orkestratie die Theo Verbey maakte van Alban Bergs pianosonate. Een goed stuk mooi verklankt. Niet met het Concertgebouworkest maar met het orkest van Philadelphia zette Chailly zich vervolgens aan Sjostakovitsj.

Het moest een vervolg worden op het succesvolle Jazz-Album. De musici van het Concertgebouworkest weigerden echter de muziek voor het geplande DANCE ALBUM (Decca 452597) te spelen. Van inferieure kwaliteit vonden ze Sjostakovitsj' ballet-, film- en operettemuziek. Decca en Chailly weken dus uit naar Philadelphia waar zij de opnamen maakten van suites uit 'Cheryomushki', 'The Bolt' en 'The Gadfly'. Het is de eerste opname die Chailly met het orkest van Philadelphia maakte.

Ongecompliceerde muziek (al heeft Chailly zich diverse malen lovend uitgelaten over het belang van Sjostakovitsj' operette 'Cheryomushki') die met veel panache wordt gespeeld. De operette uit 1959 gaat over verschillende getrouwde paartjes die proberen nieuw gebouwde appartementen te betrekken, die corrupte ambtenaren aan zichzelf toebedacht hebben.

Van de suite uit 'The Bolt' speelt Chailly de versie uit 1934 en van de suite 'The Gadfly' horen we de minder bekende ori-ginel orkestratie van Sjostakovitsj.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden