'Bambi? Dat is pure horror!'

Harry Peters (57) neemt na zestien jaar afscheid als programmeur van Cinekid, het jaarlijkse kinderfilmfestival in Amsterdam dat aanstaande zondag - bij het aanbreken van de herfstvakantie - weer van start gaat en dat dit jaar ook langs vierendertig andere steden reist.

Belinda van de Graaf

Hoewel Peters duidelijk trots is op de groei van Cinekid in de afgelopen zestien jaar, is een zekere 'festivalisering van de cultuur' hem niet ontgaan. ,,Op het Filmfestival van Rotterdam slaan mensen elkaar verrot voor een kaartje, maar als diezelfde film drie weken later in Heerlen draait, kraait er geen haan meer na. Op 2 februari, de huwelijksdag van Willem-Alexander en Maxima, werd in Rotterdam 'Sestry' vertoond, een Russische film van Sergei Bodrov jr. die twee weken geleden om het leven is gekomen bij die lawine in het Russische bergdorp. Een verschrikkelijke tragedie. Maar wat ik wilde zeggen: 'Sestry' werd in Rotterdam dus voor een uitverkochte zaal gedraaid, voor 600 of 700 man. Ik heb de film aangekocht voor distributie, maar hij wordt nu nauwelijks ergens geprogrammeerd. Hetzelfde geldt voor 'Die innere Sicherheit', de Cinekid-winnaar van vorig jaar. Na het festival is hij nergens in Nederland te zien geweest. Men programmeert liever 'Harry Potter', want dat is kassa.''

Dat 'Die innere Sicherheit' ook wel eens moeilijker zou kunnen liggen omdat het een Duitse film is, moet Peters helaas beamen. Toch is hij niet van plan zich in zijn laatste programmering ook maar iets van dat hardnekkige vooroordeel aan te trekken. Peters: ,,Met de Duitse film 'Mutanten' in competitie gaan we opnieuw de confrontatie aan. Een prachtig verhaal, met een David Lynch-achtige cameravoering, over een kind dat denkt dat volwassenen 'aliens' zijn.''

Over de kinderfilms uit Scandinavië, en dan met name Denemarken, is Peters het meest enthousiast. Peters: ,,Je zou een kinderfilmfestival met louter Deense films kunnen programmeren. De overheidssteun is in Denemarken een geweldig succes, gekoppeld aan de verplichting om 25 procent van de productie aan kinderfilms te besteden. Het Deense Filminstituut, dat de films begeleidt, treedt ook niet betuttelend op. Ze denken mee en geven advies, maar trekken het geld niet in als een filmmaker toch zijn eigen gang wil gaan. In Denemarken is een kinderfilm ook absoluut niet minderwaardig. Alle Deense Dogma-filmers, op Lars von Trier na, zijn kinderfilmers.''

Als programmeur zegt Peters zich toe te leggen op de filmkunst. Peters: ,,Je kunt belangstelling voor filmkunst opwekken door andersoortige films te laten zien en kinderen een middag in de bioscoop te bezorgen die ze niet snel zullen vergeten. Mijn eerste bioscoopervaring, begin jaren vijftig, was 'Bambi'. Ik was zo opgetogen dat ik naar de bioscoop mocht, dat ik bij het Polygoon Journaal al riep dat ik het heus allemaal begreep. Maar 'Bambi' is zo'n beetje het ergste wat je als kind kan overkomen. Bambi's moeder gaat dood! Pure horror! En daar moet je als kind mee naar huis! 'Bambi' is een film voor mensen die al een heel leven achter de rug hebben, en zeker niet geschikt voor Alle Leeftijden (AL), een kwalificatie die in het algemeen weinig deugt. AL betekent 'geen drugs' en 'geen seks', maar dat betekent nog niet dat de film geschikt is voor een vierjarige.''

Zelf neemt Peters, die zich nu meer gaat toeleggen op zijn eigen filmdistributiebedrijf Park Junior, voor het eerst zijn kleinkind mee naar Cinekid en daarom bevindt zich onder de zeven favorieten die hij op zijn laatste festival mag vertonen de Zweedse kinderfilm 'En beertje dan?', het succes van vorig jaar. De knuffelbeer mag bij deze eerste en dus spannende bioscoopervaring mee de zaal in.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden