Roaring TwentiesEdo Wijnen

Balletdanser Edo Wijnen: Omdat je maar zo kort kunt dansen, geef je álles

Beeld Sebastien Galtier

Welke jonge kunstenaars bepalen het beeld de komende tien jaar? Trouw tipt de twintig van de jaren twintig. Op nummer 4 balletdanser Edo Wijnen. Hij verwacht in het komend decennium te pieken. ‘Omdat je maar zo kort kunt dansen, geef je álles, de volle honderd procent.’

Raar idee, vindt balletdanser Edo Wijnen, dat hij aan het einde van het komende decennium waarschijnlijk al afscheid van zijn vak moet nemen. Hij is pas 27, maar de carrière van een danser is kort: zo rond de 37-40 jaar zegt het lichaam: stop.

Mocht alles goed blijven gaan, dan verwacht hij de komende tien jaar nog wel zijn hoogtepunt. Dat ligt bij mannelijke dansers doorgaans tussen de 27 en 32 jaar. Een carrière in het ballet begint daarom vroeg – Wijnen kwam op zijn achttiende bij Het Nationale Ballet – en topt ook eerder: afgelopen jaar kreeg hij de Alexandra Radiusprijs, een oeuvreprijs voor ballettalent. Wijnen: “Omdat je maar zo kort kunt dansen, geef je álles, de volle honderd procent. Het is fijn dat ik nu op het niveau ben dat ik minder bezig hoef te zijn met de technische uitvoering van de balletten, ik kan ze gaan ‘leven’, gáán op het toneel. Ik kijk ernaar uit om dat verder te ontwikkelen.”

Dat hoopt de tweede solist van Vlaamse origine ooit te doen als Romeo, in Rudi van Dantzigs verhalende ballet ‘Romeo en Julia’. “Een prachtig liefdesverhaal. De invulling van Romeo vraagt emotioneel meer van je dan wanneer je als prins in witte maillot de ballerina ronddraagt, zoals in een ‘Zwanenmeer’ of ‘Notenkraker’.”

Het juryrapport van de Alexandra Radiusprijs sprak over Wijnen als ‘krachtig, maar ook kwetsbaar, virtuoos, maar zonder opsmuk’. “Ik wil iets teweegbrengen bij de toeschouwer, zodat het niet in grijsheid vervliegt.

“Kunst moet de zintuigen openzetten om terug te gaan naar je eigen emoties. Daar ontbreekt het steeds meer aan en ik hoop dat het ballet daarin een rol kan spelen. Omdat je als danser zo kwetsbaar op het toneel staat, kijken mensen via jou in de spiegel.”

Hij weet zeker dat de balletklassiekers over tien jaar nog steeds worden gedanst. Zoals we ook naar een Van Gogh blijven kijken. “Maar ik denk dat het belangrijk is ze te blijven relateren aan hedendaags repertoire.”

Hij noemt het werk ‘Citizen No-where’ van David Dawson uit 2017. Deze solo, waarmee Wijnen zich definitief in de kijker speelde, is losjes gebaseerd op Antoine de Saint-Exupéry’s ‘De kleine prins’. “Het gaat over op de vlucht zijn, elders een thuis voor jezelf creëren, de vluchtelingencrisis indachtig. Ballet moet de tijdgeest blijven volgen, maar je moet er ook af en toe aan kunnen ontsnappen met een balletsprookje als Zwanenmeer.”

Lees ook:

Zeven prinsessen, zes prinsen, zes notenkrakers: een kijkje achter de schermen bij het Nationale Ballet

Met zeven prinsessen, zes prinsen, zes notenkrakers en vier verschillende casts is het kerstballet ‘Notenkraker & Muizenkoning’ een monster­productie. Trouw keek mee achter de schermen van Het Nationale Ballet.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden