Baggerdorp is gewend aan ontslagen

Reportage | Scheepsbouwer IHC moet honderden mensen laten gaan. Voor Sliedrecht is dat 'oude koek'.

In Sliedrecht, het Zuid-Hollandse plaatsje van bouwers en baggeraars, kijken ze niet op van een ontslaggolf bij hun trots, de scheepsbouwer IHC Merwede. Al praten de dorpsbewoners en de personeelsleden die hun baan verliezen er liever niet over. Want pijn doet het wel.

De op één na grootste scheepsbouwer van Nederland ontslaat door de snel verslechterde markt nog voor het einde van het jaar 487 mensen en sluit de helft van zijn werven.

Ook neemt het concern afscheid van een groot deel van de 1127 tijdelijke krachten. Van hoeveel is nog niet duidelijk.

"Voor ons is dat oude koek, we zien elke tien jaar wel een ontslaggolf", vertelt de 56-jarige Anne de Vries. Hij is al de derde generatie in zijn familie die de lokale verfwinkel runt. Een vriend van De Vries moet er ook uit. "Het is al zo vaak misgegaan, IHC krabbelde altijd weer op."

De beroemde aannemer van baggerwerken uit de negentiende eeuw Adriaan Volker kwam uit Sliedrecht, de grootste baggermaatschappij ter wereld Boskalis is er opgericht. Sliedrecht is, kortom, een baggerdorp. "Iedereen hier heeft in zijn kennissenkring wel iemand die werkt als baggeraar of scheepsbouwer", zegt De Vries.

"De mannen waren hier vroeger maanden of nog veel langer weg om ergens in de wildernis te baggeren. Die mentaliteit van aanpakken geven ouders door op hun kinderen en maakt ons weerbaar. Iedere ontslagronde raakt alle 26.000 inwoners, maar door het dorpse karakter kunnen wij die klap opvangen."

Door de lage olieprijs is het niet meer lucratief om olie uit de zeebodem te halen. De vraag van de bagger- en offshore-industrie naar nieuw gereedschap en schepen loopt daardoor terug. Bedrijven uit de gas- en oliesector wachten met kostbare investeringen. Daardoor loopt het aantal orders terug en stijgt de concurrentie.

Sinds 2013 werkt IHC aan een megaorder van 10 offshore-schepen voor staatsoliebedrijf Petrobras uit Brazilië. Daarvoor huurde de scheepsbouwer veel tijdelijk - hoofdzakelijk buitenlands - personeel in. Nu de klus bijna af is, zijn die flexkrachten niet meer nodig.

Volgens IHC zit er niets anders op dan stevig in de kosten te snijden. Topman Bram Roelse kwam dat slechte nieuws gisteren zelf vertellen op de werven in Kinderdijk, Krimpen aan den IJssel en Sliedrecht. IHC gaat zich toeleggen op de bouw van technologisch ingewikkelde bagger- en offshore-schepen en de verhuur ervan. Zo moet IHC minder gevoelig worden voor de vele pieken en dalen in de scheepsbouw.

"Het ging jarenlang uitstekend", zegt CNV-bestuurder Piet Verburg. "Er waren grote orders en iedereen kreeg elk jaar een mooie winstuitkering. Nu zit de klad er stevig in." De 27-jarige zoon van Jeanet van Beest merkte dat vier jaar geleden al. "Koen was meubelmaker en ging bij IHC scheepsinterieurs bouwen. De interne opleidingen bij IHC waren altijd heel goed. Toen waren er al een hoop ontslagen en de sector is nooit meer aangetrokken. Hij is weer gaan leren en is nu afgestudeerd pianotechnicus."

Volgens FNV-bestuurder Marry van der Stel gaat er met elke ontslagronde een 'heel dikke kaasschaaf' over de regio. "Wat het extra zuur maakt, is dat we in de cao-onderhandelingen in de metaalsector voorstelden om een deeltijdfonds op te richten, maar de werkgevers wezen dat voorstel af. Daarmee hadden we de pijn van nu wat kunnen dempen. Volgens de directie duurt het nog zeker drie jaar voor de markt weer aantrekt."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden